عنوان پایان‌نامه

اسطوره بازگشت به مردم: خوانشی بینا متنی از سه فیلم سینمایی دینی (زیرنورماه، مارمولک و طلا ومس)



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اسطوره بازگشت به مردم: خوانشی بینا متنی از سه فیلم سینمایی دینی (زیرنورماه، مارمولک و طلا ومس)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71611;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4784
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    عباس عموری
    استاد راهنما
    مسعود کوثری

    طی دهه گذشته فیلم‌‌های متعددی درباره رابطه فرد روحانی و مردم در جامعه ایران ساخته شده است. زیر «نور ماه، مارمولک و طلا و مس»، از نمونه‌‌های این قبیل فیلم‌‌‌ها به‎شمار می‎روند. گرچه، این فیلم‌‌‌ها تفاوت‎هایی ‎با یک‎دیگر دارند، اما به‌نظر می‎رسد که به گفتمان مشترکی تعلق دارند. این گفتمان در پی مفصل‌بندی جدیدی از دال روحانی در شبکه‌ای از مفاهیم/دال‌های جدیدی (مردم، عبادت، اخلاق، راه خدا، خدمت به مردم و مردمداری و غیرو) قرار دارد که هم‎چنان به سیاست می‌‌اندیشد، اما مسیر آن‎را از طریق توده مردم جستجو و تعریف می‌کند. بنابراین، به‌جای رابطه دوگانه روحانی– سیاست‎مدار، به رابطه روحانی- مردم- سیاست‏مدار می‌اندیشد؛ که البته بعد سوم آن عمداً پنهان شده است. از این‎رو، می‌توان گفت که گفتمان حاکم بر فیلم‌‌های یادشده حاکی از نوعی بازگشت روحانی به توده مردم است. در این فیلم‌ها روحانی تلاش می‌کند که نقش سنتی خود را به عنوان جامعه مدنی بازسازی کند. در ضمن هرگز به صورت مستقیم این پرسش مطرح نمی‎شود که چرا از جامعه مدنی و ایفاء نقش‏های سنتی/مذهبی دور افتاده است. به عبارت دیگرَ، در این سه‏گانه عنصر سیاست مطرح نمی‌شود و هم‎چنان به صورت یک دال «غایب» حضور خود را تداوم می‎بخشد. در این پایان‎نامه، نخست با خوانشی بینامتنی، عناصر گفتمانی «اسطوره بازگشت به مردم» استخراج و سپس دال مرکزی و نوع مفصل‌بندی آن و در پایان تقابل این گفتمان با سایر گفتمان‌ها مطرح می‌گردد. ‌مسأله پایان‏نامه؛ این است که این گفتمان برای پاسخ‎گویی به چه دشواری‌‌ها یا پرسش‎های مطرح می‎شود. آیا مشکلات و معضلاتی که فرد روحانی در جامعه ایران در دهه اخیر با آن مواجه بوده؛ آن‎قدر چالش برانگیز است که نیاز به گفتمان جدید احساس شده است؟ آنچه از یافته‎ها حاصل می‎شود حاکی از بازگشت روحانی به مردم است. این بازگشت موجب افزایش ضریب هم‎گرایی و کاهش هرچه بیشتر واگرایی در اختلاف معرفتی میان نسلی و سازش میان جوانان و گفتمان‌های مرجح می‎باشد. کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، اسطوره، روحانیت، دینداری، وضعیت فرهنگی
    Abstract
    Abstract: During the last decay , several films has made about the public and hallow, such as Zire noore mah ,Marmulak and Tala va mes. There are some differences between these films but it seems they have A same convention . This convention is a new relation from hallow eagle in the net of characters of new eagles ( public , praying , morality , god way , social service to public, popularity an etc) That’s about policy too , but they define this way through the public society. So , instead of a two side relation between hallow – policy , they think about the relation between hallow – public – policy , that of course, third view of them has been hidden. So we can say that the whole convention in the above films shows comes back hallow to people. In this films hallow tries to reconstruct his traditional role , az a social society…… and he doesn’t ask this question directly what’s he deviate from the traditional / religious society. In the other word, in these series of films, policy isn’t bolded and would be as an absent subject through the film . In this thesis , with a multy textual reading, the elements of convention of “back to public romance “ were discovered and hen its central eagle , its articulation kind and at last the contrast of this dialog with the other dialogs is. The thesis issue, is this discourse is brought up to answer to what difficulties. Does the problems of hallow in the society of Iran become so challenging that a need of new discourse is felt? What comes from the results, shows that hallow returns to the public this return causes the improvement of convergence coefficient , further reduction is the divergence of generation gap and the compromise between you the and probable discourse. Keywords: discourse analysis , myth , hallow , religiosity , cultural status.