عنوان پایاننامه
بررسی روستای دوستدار کودک د ایران
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - مدیریت توسعه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61895;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4584
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- مینا دشتبالی
- استاد راهنما
- حسین ایمانی جاجرمی
- چکیده
- چکیده این پژوهش به بررسی "روستای دوستدار کودک" در ایران میپردازد. از آنجا که کودکان روستایی در تمام طرحها و برنامهها به فراموشی سپرده شدهاند و همچنین به دلیل ضرورت توجه به کیفیت زندگی کودکان به عنوان نسل آیندهی جامعه، مطالعه و بررسی مشکلات کودکان و ایجاد برنامههایی منسجم جهت توسعهی فضاهای روستایی برای این کودکان ضروری است. طرحهای دوستدار کودک و از آن جمله "روستای دوستدار کودک" ابتکار حمایتی سازمان جهانی یونیسف است که با هدف اعطای حقوق کودکان روستایی به آنها و توجه به مسائل و مشکلات آنان از قبیل: فقر، کیفیت پایین آموزش تحصیلی، بهداشت نامناسب، بازی، خلاقیتهای ذهنی و عواطف، توسعهی فیزیکی و تغذیه، مشارکت و تصمیم گیری و وضعیت کار کودکان تدوین گردیده است. این تحقیق در پارادایم جامعه?شناسی کودکی صورت گرفته است و علاوه بر آن که کودکان را کنشگرانی فعال میداند و سعی در شنیدن صدای خاموش آنان دارد، به ارزیابی وضعیت محیط فیزیکی، بهداشتی، روانی، آموزشی و مشارکتی کودکان در 10 روستا از دو بخش متفاوت در استان فارس میپردازد. برای انجام این پژوهش، سه تکنیک مختلف(مشاهده غیر مشارکتی، مصاحبهی نیمه سازمان یافته و نقاشی) بر 200 کودک 7 تا 18 سال اجرا شد و دادهها با استفاده از تحلیل محتوای مضمونی مصاحبهها و تحلیل محتوای نقاشی، تحلیل شدند. همچنین داده¬های حاصل از مشاهده غیر مشارکتی با روش تحقیق کیفی تحلیل شدند. به طور کلی، استانداردهای لازم "روستای دوستدار کودک" در روستاهای مورد مطالعه وجود نداشت. کودکان در روستاهای مورد مطالعه از نبود امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی رنج می برند. همچنین عدم دسترسی کودکان به امکانات مورد نیاز و ضروری، باعث ایجاد نوعی شکاف و فاصله فرهنگی بین کودکان شهری و روستایی شده است، کودکان روستایی در آرزوی زندگی با امکانات شهری هستند. مشارکت کودکان روستایی در تصمیم-گیری¬ در رابطه با امور مربوط به خود بسیار محدود و آگاهی به حقوق کودکان در روستاهای مورد مطالعه وجود نداشت. در این پژوهش، پژوهشگر به تدوین "روستای دوستدار کودک" با استفاده از معیارهای جهانی و بومی پرداخته است. واژههای کلیدی: روستا، روستای دوستدار کودک، حقوق کودکان، بازی، ارزیابی.