علل گرایش جوانان به شبکه¬های موزیک خارجی از دیدگاه صاحبنظران و ارائه راهکارهای مدیریتی برای جذب آنان
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63443
- تاریخ دفاع
- ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- مریم رضایی لرستانی
- چکیده
- در دنیای مدرن امروز موسیقی در بطن زندگی افراد خصوصاً قشر جوان قرار دارد. آمار و ارقام نشان می دهد که جوانان میزان قابل توجّهی از وقت خود را صرف شنیدن انواع موسیقی می کنند این در حالی است که در کشور ما موسیقی در زمره مواردی قرار دارد که جوانان برای دستیابی به آن عمدتاَ به شبکه های ماهواره ای خارجی مراجعه می کنند پژوهش حاضر با طرح دو سوأل اصلی و استفاده از روش تحقیق آمیخته کمی- کیفی بعد از مصاحبه با 17 نفر از صاحبنظران شامل اساتید، مدیران و هنرمندان عرصه موسیقی به نتایج زیر دست یافت: سوألات اصلی تحقیق: 1-از دیدگاه صاحبنظران علل گرایش جوانان به شبکه¬های موزیک خارجی چیست؟ 2- چه راهکارهای مدیریتی برای جذب و اقناع ذائقه موسیقایی جوانان از بسترهای داخلی وجود دارد؟ علل گرایش نسل جوان ایرانی به شبکه های خارجی عبارتند از: 1- عدم وجود یک شبکه موسیقی تلویزیونی داخلی 2- اشکالات شرعی و قانونی حاکم بر حوزه موسیقی 3- ضعف عملکرد مدیران در سیاستگذاری، پژوهش، تولید- هدایت-پوشش و اقناع نیازها ، استفاده از پتانسیل خلّاق و توانمند ورسمیّت بخشیدن به جایگاه موسیقی همچنین در ادامه ، راهکارهای جذب و اقناع جوانان از بسترهای داخلی به صورت زیر مشخص می شود: 1-نگاه به موسیقی به عنوان یک نیاز ضروری جامعه 2-راه اندازی یک شبکه موسیقی داخلی 3- سیاستگذاری صحیح 4- اصلاح عملکرد سیستم مدیریت موسیقی 5- اصلاح عملکرد بخش پژوهش 6- تولید، هدایت، پوشش و اقناع مطلوب نیازهای موجود 7- رسمیّت بخشیدن به جایگاه موسیقی 8- ایجاد پویایی در بخش موسیقی 9- خصوصی¬سازی منطقی این بخش 10- توسعه و ارتقای آموزش موسیقی 11- تأمین حقوق مادّی و معنوی موسیقی و هنرمندان آن 12- جذب و استفاده از پتانسیل¬های توانمند 13- ایجاد هماهنگی بین نهادهای متولّی 14- حلّ اشکالات شرعی و قانونی حاکم بر این حوزه 15- تلاش برای حلّ معضلات فرهنگی جامعه در خصوص نگرش به هنر و هنرمند.
- Abstract
- In the moden world, music as the most popular art, is in the heart of peoples ،life,Statistics show that the young spends a significant amount of his time listening to different kinds of music,so many different countries of the world along with the national and news channels also establish music Specialized channels for round the clock broad casting of music, but Unfortunately in our country music is in the category of programs that the young to achieve that recourse foreign satellite channels, based on this, our reasearch by asking two main question and use of quantitative- qualitative method (The first depth interview and then construction of a questionnaire) through Judgmental sampling that its volume was set to snowball after interview with 17 of experts(masters,managers and atrtists in music field) achieved the following results: Main research questions: 1 - from the perspective of experts what is the causes of youngs orientation to foreign music channels? 2 - What management strategies to attract and satisfy the musical tastes of young through inner contexts exist? Results: I) The iranian young tend to foreign music channels is because of: 1) the lack of inner music TV network. 2) religious and legal impediments dominated music field 3) weak performance of managers in policy, production - directing - coverage and persuasion of needs, R&D,, utilization creative and capable potential(artists) and giving formality to the position of music. II) also, the proposed ways for attracting and persuading the young Through the inner contexts is defined as follow: 1) Looking at music as an essential need of community 2) set up an inner network of music 3) taking approperiate policy 4) correction the performance of music management system