عنوان پایان‌نامه

ارایه یک رویکرد یکپارجه برای مساله موجودی -مسیریابی در زنجیره تامین با در نظر گرفتن عدم قطعیت و تئوری محدودیت ها



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه یک رویکرد یکپارجه برای مساله موجودی -مسیریابی در زنجیره تامین با در نظر گرفتن عدم قطعیت و تئوری محدودیت ها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2579
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مسعود ربانی

    این پایان¬نامه هماهنگی بین دو مؤلفه از زنجیره تأمین، یعنی کنترل موجودی و حمل¬و¬نقل را در قالب مسأله مسیریابی-موجودی در نظر می‌گیرد. چراکه امروزه به دلیل مزیت رقابتی و کاهش هزینه در زنجیره تأمین، هماهنگی در این زنجیره نقش مهمی را در کارایی و اثربخشی زنجیره فراهم می¬کند. نگرش یکپارچه به سیستم توزیع در یک زنجیره تأمین سبب عدم تصمیم¬گیری تولید¬کننده و خریدار به صورت مستقل خواهد شد، زیرا در این صورت تولیدکننده و خریدار برای حداکثر کردن سود یا حداقل کردن زیان خود تلاش خواهند کرد که در تناقض با عملکرد بهینه سیستم است. اثرات این هماهنگی در یک سیستم توزیع سه سطحی که شامل یک کارخانه، چندین مرکز توزیع و مجموعه¬ای از مشتریان می¬باشد، بررسی شده است. به دلیل تطابق بیشتر با مسائل دنیای واقعی، مقادیر تقاضا و هزینه¬های ناشی از حمل‌ونقل به صورت غیرقطعی در نظر گرفته‌شده‌اند و برای مواجه شده با این عدم قطعیت از رویکرد بهینه¬سازی استوار استفاده می¬شود. افق زمانی در این مسأله به صورت محدود و دوره¬ای در نظر گرفته می¬شود. همچنین تعداد وسایل حمل¬ونقل مورد نیاز برای هر مرکز توزیع در طول افق برنامه¬ریزی به صورت نامشخص و به عنوان متغیر تصمیم لحاظ شده است. به منظور حل مسأله، ابتدا یک مدل برنامه¬ریزی عدد صحیح مختلط برای کل سیستم ارائه می¬شود. سپس با استفاده از تکنیک¬های بهینه¬سازی استوار، مدل متناظر استوار ایجاد می¬شود. در نهایت یک الگوریتم فراابتکاری حاصل از ترکیب الگوریتم رقابت استعماری و الگوریتم ژنتیک به منظور بدست آوردن جواب¬های نزدیک بهینه در زمان قابل قبول پیشنهاد می¬شود و کارایی آن با بررسی نتایج عددی نشان داده می¬شود. واژگان کلیدی: زنجیره تأمین، مسأله مسیریابی-موجودی، بهینه¬سازی استوار، الگوریتم رقابت استعماری، الگوریتم ژنتیک
    Abstract
    This research focuses on coordination of two elements of supply chain management; routing and inventory management in term of Inventory Routing Problem. Coordination in supply chain management enables competitive advantage and cost savings. Integration in distribution system avoids the producers and customers to make decisions independently, in other words so as each of them do not minimize the cost or maximize the profit independently. This research introduces the robust inventory routing problem with finite time horizon in three-level distribution systems, considering uncertain demand and transportation cost. The vendor is responsible for replenishment of distribution centers, and distribution centers replenish geographically scattered customers. The objective is to find a combined transportation and inventory strategy, minimizing system cost while meeting the demand of each customer without shortage and ensuring feasibility regardless of the realized demands and transportation cost. The number of vehicles is not known in advance and considered as decision variable. The proposed system is integrated by a mixed integer linear programming (MILP) formulation for deterministic case of the problem. Moreover, the corresponding robust counterpart is formulated with regard to three different techniques namely; box, polyhedral, interval-polyhedral and analyzed them with adjustable uncertainty parameters on a test bed. Finally, to cope with intractability of large size problems, an Imperialist Competitive Algorithm is developed by Genetic Algorithm operators. Keywords: Supply Chain; Inventory Routing Problem; Robust Optimization; Imperialist Competitive Algorithm, Genetic Algorithm