عنوان پایان‌نامه

ارایه یک مدل حمل ونقل جهت تعیین مسیر بهینه با توجه به پارامترهای اقتصادی وزیست محیطی واستفاده از حداکثر ظرفیت ناوگان



    دانشجو در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه یک مدل حمل ونقل جهت تعیین مسیر بهینه با توجه به پارامترهای اقتصادی وزیست محیطی واستفاده از حداکثر ظرفیت ناوگان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2389;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59031
    تاریخ دفاع
    ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    سجاد رحمانی
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    امروزه اکثر مردم جهان توجه بیشتری به حفاظت از محیط زیست و منابع زیستی دارند. این حساسیت مثبت تا به آن جا شدت گرفته است که حتی صاحبان صنایع سعی دارند با استفاده از آن گامی مؤثر در جهت مقبولیت کالای مورد عرضه خود به مشتریان برداشته و رعایت نکات زیست محیطی را به عنوان یک مزیت رقابتی مورد استفاده قرار دهند. در اکثر کشورها به این نتیجه رسیده اند که توسعه زمانی مداوم و پایدار می گردد که هنگام استفاده از منابع محدود و غیر قابل تجدید، نهایت دقت مبذول گردیده و سعی شود از این منابع محدود حفاظت گردد. دولت ها نیز سعی دارند بیشتر از گذشته با وضع قوانین زیست محیطی در این راستا فعالیت نمایند. به همین منظور استانداردهای مشخصی وضع شده است. مدیریت این تغییرات در زنجیره تامین به همراه جریان اطلاعاتی که در کل زنجیره تامین وجود دارد، مفهوم نوینی رابه نام مدیریت زنجیره تامین سبز GSCM معرفی می نماید. از آنجایی که که زنجیره تامین سبز در بخش های مختلفی همچون فرایندهای خرید، لجستیک ورودی، تولید، توزیع که شامل لجستیک خروجی و فروش، لجستیک معکوس و لجستیک سبز مورد توجه قرار می گیرد؛ بنابراین، در این پژوهش لجستیک سبز به عنوان یکی از مهم ترین این مباحث، بررسی می شود و یک مدل جدید مسیریابی وسایل حمل و نقل ارایه می شود که هدف آن ارایه خدمت به مشتریان با نرخ تقاضای مشخص توسط چندین وسیله نقلیه است که هر وسیله در طی مسیر با محدودیت سوخت و محدودیت بار مواجه خواهد شد. جهت مقابله با محدودیت سوخت، از ایستگاه های سوخت و جهت مقابله با محدودیت بار از انبارهای بین راهی استفاده می شود. این مساله با وجود زمان سفر و زمان خدمت فازی مورد بررسی قرار می گیرد. مدل مورد نظر در حالت چند هدفه مورد مطالعه قرار می گیرد که این اهداف شامل موارد زیر هستند: مینیمم کردن طول مسیر، مینیمم کردن میزان آلودگی هوا، مینیمم کردن میزان آلودگی صوتی، مینیمم کردن ریسک تصادفات ناشی، مینیمم کردن زمان تکمیل، مینیمم کردن هزینه سفر و مینیمم کردن تعداد وسایل نقلیه. بررسی مساله با وجود ایستگاه های سوخت و انبارهای بین راهی و همچنین وجود زمان خدمت فازی از جمله نوآوری های مساله مورد نظر در این پژوهش است. مدل ارایه شده دارای پیچیدگی بالاست؛ بنابراین جهت حل مساله مورد نظر، از الگوریتم های متاهیورستیک ازجمله الگوریتم ژنتیک بهبود یافته و الگوریتم تبرید تدریجی چندهدفه استفاده می کنیم. در انتها با ارایه یک مثال عددی و استفاده از معیارهای مناسب، الگوریتم با عملکرد بهتر انتخاب می شود.
    Abstract
    Nowadays the managements of supply chain are faced with lots of environmental problems such as the erosion of biodiversity, the exhaustion of resources, the disorder of climate, the affection of human health by pollution and so on, as a result of industrial development and human unconsciousness. On the other hand, transportation plays a critical role in constructing disorder of climate which is a very important environmental problem. Therefore, this paper is proposed to integrate the environmental impacts into the transport function within the Vehicle Routing Problem (VRP). Moreover, in this paper, a Green Vehicle Routing Problem (G-VRP) is formulated and solution techniques are developed with respect to limited vehicle driving range in conjunction with limited refueling infrastructure and vehicle container constraint. The G-VRP is formulated as a mixed integer linear program and then two meta-heuristic algorithms, Multi-Objective Memetic Algorithm (MO-MA) and Multi-Objective Simulated Annealing (MO-SA) are developed to solve the proposed model. Finally, results of numerical experiments show that the MO-MA is more efficient than MO-SA. Keywords: Green vehicle routing problem, Fuel tank capacity limitation, Vehicle container capacity limitation, MOGA, MOSA.