عنوان پایان‌نامه

امت در قرآن کریم و احادیث شیعه



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امت در قرآن کریم و احادیث شیعه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2160ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59478
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    بهرام پناهی
    استاد راهنما
    حسین هاشم نژاد

    یکی از مفاهیم بکار رفته در قرآن کریم که دارای اهمیت فوق العاده و دارای معنایی بس ژرف و قابل تأمل است، واژه امت است. مفسرین بزرگ شیعه و اهل سنت در تفسیر و تبیین امت به معانی گوناگونی اشاره کرده‌اند که می‌توان از جمله جامعه، گروه، پیشوا و امام، زمان ، صنف خاص و پیروان را نام برد. اگرچه امت در قرآن و احادیث در معانی متعدد بکار رفته است، اما استعمال غالب آن در معنای جامعه‌¬یی است که عقیده و آرمان واحد آحاد آن جامعه را به هم پیوند می‌دهد. امت به این معنا دارای احکام، سُنن و قوانین حاکم است که می‌توان برخی از آنها را قوانین حاکم بر جامعه تلقی کرده و با ساختارمند کردن آنها نوعی جامعه شناسی اسلامی را تدوین نمود. از منظر قرآن کریم امت دارای ویژگی‌ها و احکامی همچون ایمان به خدا، حق گرایی و دعوت به حق، تعادل و میانه‌روی، ممتازبودن، برادری و اخوّت، مودت و همدلی، احسان و نیکی، امنیت و آرامش، استقلال و خوداتکایی؛ حیات و مرگ، عزت، تغییرات و تحولات است. یک سلسله علل و عوامل باعث اعتلای امت می‌شوند از جمله: ایمان امت به مبدأ و معاد، توحید، تقوا، عدالت اجتماعی، شکر و سپاس نعمت‌ها، عبودیت و عبادت، اخلاق نیک انسانی. امور و عواملی هم باعث انحطاط امت‌ها و اضمحلال آنها می‌شود مانند: جهل و تکذیب نسبت به مبدأ و معاد، کفر و عناد و لجاجت نسبت به رسولان الهی، ظلم و جور؛ تفرقه و تشتّت، اختلاف طبقاتی، طغیان مترفین، از بین رفتن روحیه قناعت و اعتدال در مصرف و شایع شدن گناهان کبیره.
    Abstract
    One of the concepts used in Quran Karim is the word Ummah which has a deep and considerable meaning. Major commentators of Shia and Sunny in explanation and interpretation of Ummah have referred to various meanings such as society, group, leader and Imam, time, special class and followers. Although Ummah has used in Quran and hadith in different meanings, but its prevailing application is in a society which a single belief and ideal joints the units of that society together. Ummah in this meaning has orders, traditions and dominant rules that some of them can be regarded as prevailing rules of the society and with organizing them a kind of Islamic sociology can be formulated. From Quran points of view, Ummah has characteristics and rules such as belief in God, right tendency and invitation to right, balance and moderation, being superior, brotherhood and fraternity, affection and sympathy, beneficence and favor, security and peace, independence and self-dependence, life and death, honor, changes and evolutions. A sequence of reasons and factors cause advancement of Islamic Ummah such as belief of Ummah in origin and resurrection, monotheism (Tawhid), virtue, social justice, thanksgiving and gratitude of blessings, worship and servitude, and human good morals. On the other hand some elements lead to the decline and collapse of Ummah like ignorance and denial of origin and resurrection, atheism, hostility and obstinacy toward divine prophets, cruelty and tyranny, disunion and diversity, class difference, rebellion of affluents, spoiling the contentment morale and equability in consumption and spreading deadly sins. Key words: Ummah, society, people, leader, individual, originality