عنوان پایاننامه
بررسی رفتار تابع زمان بتن در پاسخ پوشش تونل ها و سازه های زیرزمینی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مکانیک خاک وپی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1282;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42442
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- هادی آجورلو
- چکیده
- در این تحقیق روش جدیدی برای تحلیل زمانی عملیات حفاری در قالب یک مدل المان محدود ارائه شده است. روش فنرهای پیش فعال یا PreActive Springs Method و به اختصار PAS، روشی است که با استفاده از یک تکنیک جدید مدل سازی، قابلیت بررسی رفتار تابع زمان پوشش بتنی تونل از قبیل سخت شوندگی تدریجی، افت و خزش و مشخصات وابسته به زمان روش اجرای تونل شامل سرعت عملیات حفاری و وقفه های ایجاد شده در حین عملیات اجرایی را همزمان با عواملی چون نوع شاتکریت مورد استفاده، شرایط آب و هوایی منطقه و ... را فراهم می کند. این روش قابلیت مدلسازی تونل های عمیق و کم عمق با مقطع عرضی دایره و نعل اسبی شکل، رفتار غیر خطی خاک با معیار تسلیم مور-کولمب، شرایط تنش ناهمسان (K0?1) و ... را دارد. در این رساله پس از بیان مقدمه ای کوتاه در مساله مورد مواجهه، شرح مختصری بر تونل سازی NATM ارائه شده و در ادامه اصول و مراحل روش پیشنهادی برای مدل سازی تونل های دایروی شکل عمیق و سطحی بیان و در نهایت نیز نتایج آنالیز حساسیت تحلیل تونل ها به منظور بیان تفاوت در نظرگیری ویژگی های تابع زمان بتن با روال معمول در تحلیل تونل ها (بدون درنظر گیری چنین آثاری) ارائه گردیده است. نتایج بدست آمده نشان می دهند که رفتار سازه نگهبان تونل به طور قابل ملاحظه ای متاثر از پارامترهای زمانی است که امکان محاسبه تاثیر آن¬ها در روش¬های متداول تحلیل تونل وجود ندارد.
- Abstract
- In this research a new method for time analysis of tunnel boring operation in a finit element model platform is proposed. The PreActive Springs Method is a method which prepares capability of study of time-dependent behavior of tunnel’s concrete support including aging, creep, shrinkage and time-dependent properties of boring method like progress velocity and possible occurred delays as well as type of shutcrete and climate, using a new modelling method. With this method, modelling of deep and shallow tunnels in circle and horse shoe cross section, nonlinear behavior of soil with mohr-culomb failure criterion, anisotropic stresses (K0?1) etc. is possible. In this thesis, after a short introduction about the problem, NATM tunneling is shortly explained and then principles and steps of proposed method for deep and shallow tunnels are showed. Finally, a base example in the modelling of a circular and also horse shoe tunnel in elastic medium with the view of showing differences between considering of time effects and common methods (without considering such effects) is presented. Then, some sensivity analysises are prepared in order to study the amount of such effects on the tunnel’s behavior. Results show that internal forces and displacements of tunnel support are considerably affected by time parameters so that it is not possible to consider them in common methods of tunnel analysis.