عنوان پایان‌نامه

تحلیل باز نمایی خانواده در سینمای ایران ( با نگاه به آثار دو فیلمساز زن ایرانی رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی)



    دانشجو در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل باز نمایی خانواده در سینمای ایران ( با نگاه به آثار دو فیلمساز زن ایرانی رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8224;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44840
    تاریخ دفاع
    ۲۱ مهر ۱۳۸۸

    درک ما از جهان پیرامون تحت تاثیر تصاویری است که از طریق رسانه های گوناگون: روزنامه ها، رادیو، تبلیغات، تلویزیون و سینما شکل می گیرد. گر چه تصاویر لزوماً تصاویری واقعگرایانه نیستند، اما با مشاهده ی آن ها می توان به بخشی از رویاها، ارزش ها، ترس ها، نیازها و کاستی های موجود در جامعه رسید. تصاویر این توانایی را دارند که ترویج دهنده ی خط مشی ها، تثبیت کننده ی عادات حاکم و طرد کننده ی رسومات باشند. هدف از این پژوهش روشن ساختن نحوه ی بازنمایی خانواده، در سینمای ایران با تمرکز ویژه بر هشت فیلم از رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی است. روش اصلی و عمده ای که در این رساله برای تحلیل بازنمایی ها مد نظر گرفته شده تحلیل روایت است. لزوم پرداختن به بازنمایی خانواده در سینما از آن روست که با تماشای تصویر خانواده بر پرده ی سینما می توان به عقاید فرهنگی و باورهای حاکم بر جامعه در دوره ای خاص دست یافت. نتیجه ای که از تحلیل روایت و تمرکز بر سبک فیلم ها به دست آمد این بود که بازنمایی خانواده در جامعه ی آماری مورد نظر، در حالی که با تاکید بر کلیشه پردازی آغاز شده توانسته آن ها را طرد کند و به کلیشه های تازه ای شکل دهد. به طور کلی بررسی بازنمایی خانواده نشان می دهد که خانواده در مسیر خود با تغییر و تحولاتی روبرو شده است. آن چه از این تحلیل ها استنباط می شود از این قرار است که موازنه ی قدرت در خانواده ی ایرانی در حال تغییر است؛ گر چه این تحولات در نگاه اول بسیار بطئی به نظر می رسند، اما از حضوری فراگیر برخوردارند.
    Abstract
    Our reception of the world around us is influenced by pictures we receive from different kinds of media like: newspapers, radio, TV, advertisement, and cinema. Although images are not necessarily realistic, we perceive them as part of the dreams, values, fears, needs and defects, which exist in society. Pictures have the capacity of promoting policies, stabilizing ruling manners, and expelling traditions. The purpose of this research is clarifying the representation of family in Iranian cinema. In this case, our special focus is on the eight films by Rakhshan Bani-Etemad and Tahmineh Milani. Narrative analysis is used methodologically in this thesis to study the representations of family. Concentrating on representation of family and studying it on the screen seems to be essential for reveal cultural ideas and leading beliefs of society in the particular period of time. Focusing on the film style and narrative analysis shows that representation of family in our selected survey population begins with emphasis on stereotypes, then continues with banishing them and finally forms a new kind of stereotypes. Generally, studying the representation of family demonstrates that its structure has been faced so many changes. This thesis proposes that the balance of power in the Iranian family is gradually changing; although at first glance these changes seem to be dilatory but can’t deny their dominant presence.