عنوان پایاننامه
مساله میر یابی و توزیع تجهیزات پزشکی به هنگام وقع بحران با فرض چندین انبار مرکزی
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2415;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59114
- تاریخ دفاع
- ۰۹ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- الهام ابوطالبی
- استاد راهنما
- محسن صادق عمل نیک, مسعود ربانی
- چکیده
- مساله یافتن مسیرهای بهینه برای توزیع تجهیزات پزشکی از مسایل مهم و اساسی به هنگام وقوع بحران است. اهداف مسایل مسیریابی در حوزه بحران متفاوت از سایر مسایل میباشد. در هنگام وقوع بحران ارزش و اهمیت زمان بسیار بالا بوده، لذا هدف کاهش زمانهای تاخیر و در نتیجه افزایش سرعت پاسخگویی میباشد. از طرفی با توجه به مفهوم عدالت، توزیع عادلانه اقلام و داروها به منظور کاهش میزان مرگومیر بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش مدل ارائه شده، فرضیاتی از قبیل چند انباری بودن، تحویل انشعابی و چندکالایی، که در مسایل مسیریابی نیز کاربرد دارند، در بر دارد. همچنین با توجه به اینکه در مواقع بحرانی مقادیر برخی پارامترها از قبیل تقاضا و زمانهای سفر قطعی نیستند، لذا پارامترهای تقاضا و زمان سفر نیز فازی در نظر گرفته شدهاند. در نتیجه با در نظر گرفتن این فرضیات مساله مربوطه به مسایل واقعی نزدیکتر شده است. در نهایت برای یافتن جوابهای دقیق، با توجه به چندهدفه بودن مدل و فازی بودن پارامترهای تقاضا و زمان سفر، روش ترابی-حسینی بکار رفته است. همچنین مساله مربوطه با استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری MOSA و NSGA-، برای سایزهای مختلف حل و نتایج بدست آمده ارزیابی گردیده است. نتایج ارائه شده نشان میدهد که الگوریتم NSGA- نسبت به MOSA جوابهایی با کیفیت بالا و در کوتاهترین زمان ممکن ارائه مینماید.
- Abstract
- In large-scale emergency, the focus of vehicle routing problem is to find the best routs for vehicles and distribute medical supplies to affected area. In these kind problems, the type of objectives is different because the value of time is high and the least delay treats people's life. So, one of goals is to minimize the sum of delay times. In addition to increase response speed, the equitable distribution for medicals is necessary to decrease the number of death. It is seen, a new MIP model is presented by considering different assumptions such as hetergonous fleets and multi commodity with multi depot and split delivery. In disaster, the amount of demands is high and the travel time between nodes are not certain. So, these assumptions are added to this new model to reach a realworld problem. For solving the multi-objective problem, TH procedure is applied to get an exact solution and MOSA and NSGA-? methods are compared for different problems and the results given by NSGA-? procedure shows its effectiveness. At last, the results show that the amounts of objectives are decresed by these applied methods.