عنوان پایان‌نامه

درآمدی بر دکترین ملی تجارت جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۴



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "درآمدی بر دکترین ملی تجارت جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۴" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63506
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۲

    حوزه‌ی اقتصاد و تجارت جهان کنونی، با معضلات عدیده‌ای در حوزه‌ی مبانی نظری و معرفتی، روبه‌رو است و ظهور این معضلات در سطح ظاهری جامعه، منتج به حجم عظیمی از اعتراضات و نارضایتی‌های انسانی شده است. آینده‌ی کره‌ی زمین، در همه‌ی دوره‌های تاریخی ظهور این معضلات نامرئی، از آنِ کسانی بوده است که آن خلأها را تشخیص داده و به موقع، پاسخ مناسب و درخوری، برای آن ارائه کرده‌اند. آینده‌ی وضعیت امروز سیاره نیز، از آن کسانی است که برای معضلات و نقایص بنیادی کنونی، راه‌حل نظری و معرفتی حقیق و دقیقی داشته باشند. در حالی که بنیادهای نظری سیستم‌عامل کنونی جهان با تردیدهای جدی و کلیدی، روبه‌رو شده است، وظیفه‌ی نظام علمی و دانشگاهی کشور ماست که سختی پژوهش و اندیشه در حوزه‌ی نظام‌سازی را پذیرفته و مسئولانه، گام در این راه نهد. «سقوط آزاد»، نامی است که صاحب‌نظران حوزه‌ی تجارت و اقتصاد و به طور خاص، جوزف استیگلیتز، بر این فروپاشی نظری علوم اقتصادی و تجاری مدرن گذاشته‌اند و با توجه به هم‌زمانی این بحران تئوریک با بحران اجتماعی-انسانی جهانی از یک سو، و طرح پارادایم «تولید فکر و علم» در کشور ما، از سوی دیگر، بر آن شدیم تا در قالب این پایان‌نامه، با تکیه بر تفکرات و تلقیات معرفتی بومی و اعتقادی مردمان این سرزمین، حرکت نواندیشی و دگراندیشی را در حوزه‌ی تجارت، آغاز نماییم. محور این پایان‌نامه، در قالب موضوعی «درآمدی بر تبیین دکترین ملی تجارت جمهوری اسلامی ایران»، بر تفکیک و تفریق دو حوزه‌ی پارادایمی تجارت و Trade، قرار گرفته است. هدف این پایان‌نامه، تبیین مبانی قرآنی مسئله‌ی تجارت و نسبت آن از یک سو، با حیات انسانی و از سوی دیگر، با مبانی معرفتی پارادایم تجارت در تلقی مدرن یا Trade است. این هدف، با استفاده از روش تحقیق کیفی «گراندد‌تئوری» یا «نظریه‌ی برخاسته از داده‌ها» دنبال شد و دلیل انتخاب این روش تحقیق، این بود که در طی این روش، محقق با توجه به حوزه‌ی داده‌هایی که در مورد موضوع مورد نظر، به عنوان «گراند» و زمینه‌ی ظهور نظریه‌ی جدید، جمع‌آوری کرده است، به تکوین و تولید نظریه‌ی جدید در آن حوزه، اقدام می‌کند. اساسی‌تریم نتیجه‌ای که در پایان این پایان‌نامه، روشن شد، «تمایز بنیادین پارادایم تجارت از پارادایم Trade» بود که مشخص شد این دو حوزه‌ی پارادایمی، چه در مبانی، چه در روش‌ها، چه در کارکردها و چه در نظامات اجتماعی، فرق‌ها و تفاوت‌های واضحی با هم دارند. لذا هر اجتماع و یا حکومتی، بایستی با توجه به افق و آرمانی که برای جامعه‌ی خود در نظر گرفته است، پارادایم منطبق با آن را انتخاب کرده و به تبیین دکترین خود برای تبدیل به طرح‌های استراتژیک، عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی، مبادرت ورزد.
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد