عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه اقدامات مدیریت کیفیت فرگیر با عملکرد نوآوری از مسیر قابلیت یادگیری سازمانی در صنعت بانکرینگ



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه اقدامات مدیریت کیفیت فرگیر با عملکرد نوآوری از مسیر قابلیت یادگیری سازمانی در صنعت بانکرینگ" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61551
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    علی محقر

    مطالعات مختلف نشان می‌دهد که «مدیریت کیفیت فراگیر» تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی شامل عملکرد نوآورانه دارد .همچنین توانایی یادگیری می تواند قابلیت نوآوری های سازمانی را ارتقا دهد و در محیط های تجاری متغیر، مزیت رقابتی را نگهداری نماید. در این راستا، ،هدف این پژوهش، بررسی رابطه «اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر» با «عملکرد نوآوری» از مسیر «قابلیت یادگیری سازمانی» در صنعت بانکرینگ است. برای این کار پس از مرور ادبیات و شناسایی گویه ها جهت تبیین ابعاد مدل، 200 پرسشنامه‏ بین خبرگان فعال در صنعت بانکرینگ (در20 شرکت مورد بررسی) توزیع و 151 پرسش‏نامه تکمیل شده مورد استفاده قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-همبستگی است و برای آزمون فرضیات و پاسخ‏گویی به سؤالات تحقیق، از آزمونهای «ضریب همبستگی» و «مدلسازی معادلات ساختاری» استفاده شد. بر اساس تخمین استاندارد مدل «اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر »، اولویت عوامل مدل به ترتیب «مدیریت منابع انسانی» ،«تعهد و استراتژی»، «تمرکز بر مشتری» و «تجزیه و تحلیل اطلاعات» می‏باشد. هم‏چنین بر اساس تخمین استاندارد مدل «قابلیت یادگیری سازمانی» ، اولویت عوامل مدل به ترتیب «تعهد مدیریت»، «گشودگی و آزمون و خطا» ، «دیدگاه سیستمی» و «یکپارچه سازی و انتقال دانش» می باشد. سرانجام بر اساس تخمین استاندارد مدل «عملکرد نوآوری» اولویت عوامل به ترتیب «نوآوری محصول/خدمت» ، «نوآوری فرایند» و «نوآوری کلی سازمانی» می باشد. هم‏چنین همسو با فرضیات تحقیق، بر اساس نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری، معین شد که ، در صنعت بانکرینگ «اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر» بر «قابلیت یادگیری سازمانی» تأثیر می‌گذارد، همچنین «قابلیت یادگیری سازمانی» بر «عملکرد نوآوری» تأثیر می کذارد ، در نتیجه می توان نتیجه گرفت که در این رابطه «قابلیت یادگیری سازمانی» نقش میانجی را بازی می کند و بطور غیر مستقیم، «اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر» بر «عملکرد نوآوری» تأثیر دارد.
    Abstract
    Several studies indicate that "Total Quality Management" has a positive effect on organizational performance including innovative performance. Also, the ability to learn can promote organizational innovations capability and maintain competitive advantage in variable business environments. In this context, the aim of this study is to evaluate the relationship between "Total quality management practices" and "innovation performance" through organizational learning capability in Bunkering industry. For this purpose, after reviewing the literature and identifying items to explain the model's scale, 200 questionnaires were distributed among Bunkering industry experts (in 20 companies) and 151 completed questionnaires were used. The method of this study is descriptive – correlation and "correlation" and "structural equations modeling" tests were used to test hypotheses and answering research questions. Based on the standard estimation of "Total quality management practices" model, the priority order of model's agents is "Human Resource Management", "Commitment and strategy", " Focus on the Customer " and" Data Analysis". In addition, based on the standard estimation of "organizational learning capability" model, the priority order of model's agents is "Management Commitment", "Openness and trial and error", "Systematic Perspective", and "integration and transfer of knowledge". finally, based on the standard estimation of "innovation performance "model, the priority order of model's agents is "Innovative product / service", "Innovation Process" and "overall organizational innovation". According to the research hypotheses and based on the results of structural equation modeling it was determined that in Bunkering Industry, "Total quality management practices" influences on "organizational learning capability", and the "organizational learning capability" influences on "innovation performance"; thus in this regard it can be concluded that "organizational learning capability" plays the role of mediator and "Total quality management practices" influences on "innovation performance" indirectly.