عنوان پایان‌نامه

مقایسه ازمایش های ضربه و خردشدگی و لس آنجلس در مورد مصالح سنگی راه



    دانشجو در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه ازمایش های ضربه و خردشدگی و لس آنجلس در مورد مصالح سنگی راه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1880;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61119
    تاریخ دفاع
    ۱۰ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    اکبر دانش
    استاد راهنما
    مسعود پلاسی

    روسازی باید طوری طرح و ساخته شود که بتواند وزن وسایل نقلیه را تحمل کند و در شرایط مورد نظر جوی قابل استفاده باشد. زمین در حالت طبیعی معمولاً مقاومت کافی برای تحمل بارهای وارد از چرخ‌های وسایل نقلیه سنگین نظیر کامیون‌ها و هواپیماها را ندارد و بارگذاری این گونه خاک‌ها موجب شکست برشی خاک و بوجود آمدن تغییر شکل‌های بیش از اندازه در آن می‌شود. برای جلوگیری از شکست برشی خاک و بوجود آمدن تغییر شکل‌های دائم بیش از اندازه در آن بایستی لایه‌ای از مصالح مرغوب با مقاومت زیاد بر روی خاک اجرا شود. جنس و ضخامت این لایه که به روسازی مرسوم است باید طوری باشد که ضمن آنکه می‌تواند شدت تنش‌های فشاری قائم را به میزان قابل تحمل خاک بستر روسازی کاهش دهد، خود نیز قادر به تحمل بارهای وارد شده باشد. مصالح سنگی استفاده شده در راهسازی، بایستی مقاومت کافی در برابر خردشدگی در هنگام متراکم کردن لایه‌ها در اثر عبور غلتک‌ها و همچنین مقامت سایشی مناسب در روسازی راه به سبب عبور بار ترافیکی دارا باشند. طراحی لایه‌های اساس و زیر اساس راه با توجه به خصوصیات مصالح سنگی موجود بوده و هر گونه تغییر در دانه‌بندی در اثر خرد شدن مصالح باعث تغییرات در خصوصیات رفتاری و مکانیکی شده و اثر نامطلوبی بر روی راه ساخته شده خواهد گذاشت. برای ارزیابی کیفیت سنگدانه‌های مورد استفاده در اساس و زیر اساس راه، معیار‌های متفاوتی وجود دارد. در این تحقیق سه نوع آزمایش شامل آزمایش ضربه، آزمایش خردشدگی و آزمایش لوس‌آنجلس برای چندین نمونه مصالح سنگی انجام گردیده و ارتباط بین آزمایش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در این پژوهش تاثیر عوامل محیطی مثل اشباع شدگی و یخبندان بر روی هر سه آزمایش تعیین می‌شوند.
    Abstract
    Pavement must be designed and constructed to withstand the weight of vehicles at a given weather condition. In general, the ground does not hve sufficient strength to withstand the loads of heavy vehicles such as trucks and aircraft wheels and loading on this kind of soils may cause soil shear failure or excessive deformations. To prevent these problems, layers of high strength and low compressibility should be constructed on the existing ground using selected aggregate. Aggregates used in road construction must be tough and abrasion resistant to prevent crushing degradation and disintegration during compaction with rollers and when subjected to traffic loadings. Aggregates, which do not have adequate toughness and abrasion resistance, may cause construction and performance problems To evaluate the quality of aggregates used in road base and sub-base, there are different standards. In this study, three types of experimental tests, Aggregate Impact Value (AIV), Aggregate Crushing Value (ACV) and Los Angeles Abrasion Test (LA) for several samples of stone materials are conducted and the data obtained from these tests are presented and analyzed and various correlations are established between the results obtained from AIV, ACV and LA tests. Also, the influence of environmental factors such as saturation and freezing on thses tests is evaluated.