عنوان پایان‌نامه

استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و کارت ارزیابی متوازن به منظور بهبود ارزیابی عملکرد (مطالعه موردی: بانک سینا)



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و کارت ارزیابی متوازن به منظور بهبود ارزیابی عملکرد (مطالعه موردی: بانک سینا)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61723
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    زینب مرادی
    استاد راهنما
    محمدرضا مهرگان

    ارزیابی عملکرد سازمانها و بنگاه های اقتصادی دارای فعالیت مشابه و بررسی نتایج حاصل از عملکرد آنها در یک دوره معین، فرایندی مهم و راهبردی محسوب شده که ضمن تعیین جایگاه رقابتی سازمان، نقش قابل توجهی در امر بهبود مستمر و افزایش کیفیت و اثربخشی تصمیمات مدیریت سازمانها دارد. بانک ها نیز به عنوان مهم ترین نهاد بازار پولی از این امر مستثنی نیستند و از آن جا که کارکرد بهینه بانک¬ها، تأثیر بسزایی بر رشد و توسعه اقتصادی کشور برجای می¬گذارد، ایجاد شرایط و بسترهای لازم در جهت ارتقاء کیفی و کمی عملکرد بانک¬ها در سایه فضای رقابتی سالم، می¬تواند نقش قابل توجهی در دستیابی به اهداف داشته باشد. در این راستا یکی از روش¬هایی که به بانک¬ها در جهت شناسایی جایگاه و موقعیت رقابتی و کیفیت عملکرد خویش کمک می¬کند، سنجش عملکرد بانک¬ها از ابعاد گوناگون و رتبه¬بندی آنها است. با توجه به اهمیت موضوع و به منظور حصول اهداف مترتب بر آن، تدوین یک الگوی جامع و کامل برای ارزیابی عملکرد سازمان¬ها ضروری به نظر می¬رسد. لذااین پژوهش تحت عنوان «استفاده از رویکرد ترکیبی چندمرحله¬ای تحلیل پوششی داده¬ها (DEA) و کارت امتیازی متوازن(BSC) برای بهبود ارزیابی عملکرد » بر آن است تا با بکارگیری دو تکنیک مطرح تحلیل پوششی داده¬ها و کارت امتیازی متوازن چارچوبی برای سنجش عملکرد سازمان ارائه دهد که سازمان با استفاده از این مدل سنجش عملکرد بتواند فرآیند ارزیابی عملکرد را با معیارها و سنجه¬هایی جامع و همه¬جانبه که ترجمان استراتژی¬ها و اهداف بلندمدت سازمان باشد، پیاده کند. . در این پژوهش عملکرد 20 شعبه بانک سینا با استفاده از شاخص¬هایی که با توجه به اهداف و استراتژی¬های کلان سازمان انتخاب گردیدند، طی 4 مرحله با استفاده از مدلBCC ورودی¬محور مورد سنجش قرار گرفت که در نهایت از بین 20 شعبه مورد بررسی، از دیدگاه رشد و یادگیری 6 شعبه، از منظر فرآیندهای داخلی 5 شعبه، از دیدگاه مشتری تنها 3 شعبه و نهایتاً در دیدگاه مالی 8 شعبه امتیاز کارایی کامل را به دست آوردند. واژگان کلیدی: سنجش عملکرد، کارت امتیازی متوازن، تحلیل پوششی داده¬ها، واحدهای تصمیم¬گیری
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد