طراحی و تدوین برنامه راهبردی سازمان زیباسازی شهرداری مشهد
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68263
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- امیرحسام بهروز
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- پیچیدگی روز افزون فعالیتها و محیط شدیداً متغیر و متلاطم جهان امروز باعث شده تا مدیران به فراست دریابند که برنامه ریزی به شکل سنتی دیگر قادر به حل مشکلات آنها نخواهد بودو از طرفی کوچکترین غفلت از سوی آن ها پیامدهای غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت. از این رو مدیریت استراتژیک به عنوان یک ضرورت در سازمانها مطرح شده است و مدیران با بکارگیری آن به دنبال یافتن جهت گیری مناسب به منظور هدایت سازمان های خود در فضای پرتلاطم امروزی هستند. از سوی دیگر, دستیابی به سطوح بالای بهره¬وری و کمال از طریق برنامه¬ریزی استراتژیک امکان¬پذیر است. بنابراین مدیران موفق و اثربخش, تفکر راهبردی خویش را در چارچوب برنامه¬ریزی استراتژیک (راهبردی) جامه عمل می¬پوشانند. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل و تدوین برنامه راهبردی سازمان زیباسازی شهر مشهد می باشد. بدین منظور پس از مطالعه و جمع آوری ادبیات موضوع، الگویی پیشنهادی که برگرفته از مدل دیوید بود را به عنوان چارچوب اصلی تدوین برنامه استراتژیک شرکت انتخاب و با استفاده از آن اقدام به شکل دهی مدلی مفهومی پژوهش شد. جامعه آماری این پژوهش مجموعه مدیران و کارشناسان ارشد شهرداری و مدیریت زیباسازی مشهد وهمچنین چندین خبره ارشد برون سازمانی (6نفر)می باشند. ابتدا با توجه به اسناد بالادستی و الزامات سازمانی ،مصاحبه با خبرگان ومدیران، مقایسه تطبیقی وهمچنین تحلیل وضعیت فعلی ، عناصر کلیدی (25 عنصر) تدوین بیانیه ماموریت سازمان با توجه به مدل دیوید و توجه به مدل های BSC و ذینفعان ، شناسایی شده و به کمک پرسشنامه و نظرخواهی از خبرگان و مدیران، میزان اهمیت و دخیل بودن آن ها شناسایی که در نهایت باتوجه به 8عامل اصلی استخراج شده بیانیه ماموریت شرکت تعریف شد. همچنین طی بررسی های صورت گرفته و جلسه با مدیران بیانیه چشم انداز زیباسازی مشهد پیشنهاد گردید و با توجه به مدل فریمن، ذینفعان شناسایی گردیدند. داده های مربوط به عوامل تاثیرگذار محیط داخلی و خارجی شرکت با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه با خبرگان درون و بیرون سازمانی وهمچنین اسناد بالادستی و مقایسه تطبیقی با سایر سازمانهای مشابه داخلی و خارجی جمع آوری شده (150 عامل داخلی و 135 عامل خارجی) و سپس بر حسب پرسشنامه بسته وضعیت/تاثیر وهمچنین میزان اهمیت هریک از عوامل(مجموعا 98 عامل داخلی و خارجی)
- Abstract
- In today's unstable environment and complexity of decision-making process , public and nonprofit organization must treated differently and the traditional and annual planning can’t meet the needs of organizations management. . Thus, in recent years, many government agencies have begun a regular process for strategic planning. The main goal of this research is developing a strategic plan for Mashhad Beautification Organization . This paper is proposing a comprehensive framework for the strategic planning for non profit organizations and companies . In this paper, we use the combination of qualitative and quantitative methods for the strategic planning. Statistical population are the executives and experts for Mashhad Beautification Organization. Since the population was small, all individuals comments were taken. Rresearcher with collecting and studying the literature, selected R.David pattern as the main framework for strategic planning. It was used to form a conceptual model . Initially by distributing a questionnaire, the key elements for developing the organization's mission statement identified and with consider this items the organization's mission was defined. At first, the most influential internal and external elements(98 elements) were detected with the help of the techniques of strategy formulation (7S Mckinsey and PESTEL) and interviews and questionnaires with experts . Then with analyzing the strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) matrix, we formulated the primary organizational strategies. Then, the Internal External Matrix (IE) is used for obtaining the main strategies, eight strategies was proposed for the organization. Then, using Analytic Network Process (ANP) and formation of super-matrix, weights (SWOT) are obtained. Finally, TOPSIS is used to obtain the score of each strategy.Additionally, an empirical study is presented to illustrate the application of th