شناسایی اولویت های استراتزیک خرید در سازمان های دولتی و خصوصی (مطالعه موردی بیمارستان های تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70310
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مجتبی میری بیدختی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- در حوزه ادبیات رفتار خرید سازمانی، در اکثر مطالعات چنین فرض میگردد که تمام خریداران سازمانی در هنگام خرید رفتار خرید و شیوه تصمیمگیری خاصی از خود نشان میدهند. امروزه سازمانها به دنبال انتخاب استراتژیهای اثر بخش برای یافتن بازارهای هدف و توانایی فروش محصولات و ارائه خدمات خود به این بازارها برای کسب سود و حفظ بقاء خود هستند. برخی از مشتریان سازمانها و برخی مصرف کنندگان نهایی محصولات هستند. تحقیقات زیادی در مورد رفتار خرید مصرف کنندگان چه فردی و چه سازمانی انجام شده است و استراتژی های بازاریابی بر مبنای شناختی که از این طریق برای سازمانها حاصل شده تدوین میگردد. وجود تمایز میان رفتار خریداران سازمانهای دولتی و سازمانهای خصوصی امری انکار ناپذیر است و سازمانها عموماً محصولات و خدمات خود را به هر دو گروه ارائه میدهند. متأسفانه شواهد کمی وجود دارد که علی رغم اشراف سازمانها بر اختلاف میان رفتار سازمانهای دولتی و خصوصی در حین فرآیند خرید، فاکتورهای موثر بر خرید و همچنین انتظارات خدمات پس از خرید، فعالیت مؤثر و منسجمی برای تدوین استراتژی خاص سازمانهای دولتی انجام شده باشد. یکی از دلایلی که به نظر میرسد این موضوع نا دیده انگاشته میشود تحقیقات کمی است که در این حوزه انجام شده است. در این تحقیق ابتدا به بررسی و شناسایی فاکتورهای مؤثر بر رفتار خرید سازمانهای دولتی پرداخته شده و سپس سعی گردیده است و اولویت های استراتژیک خرید مصرف کنندگان دولتی شناسایی گردند تا استراتژی های اثربخشی برای فروش محصولات به این دسته از مشتریان قابل اتخاذ باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در صنعت درمان و تجهیزات پزشکی از میان هفت عامل شناسایی شده به عنوان عوامل استراتژیک خرید اولویتبندی متفاوتی میان بیمارستانهای دولتی و خصوصی وجود دارد. برخی از این تفاوتها به لحاظ آماری نیز معنیدار است. عامل سیاستهای ابلاغی اداره کل تجهیزات در بیمارستانهای دولتی دارای اهمیت بیشتر به نسب بیمارستانهای خصوصی است و همچنین عوامل میزان تبلیغات و برخورداری از استانداردهای بین المللی نظیر FDA و CE و ISO13485 در بیمارستانهای خصوصی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
- Abstract
- IT is assumed in most of studies of organizational buying behavior that an organizational buyer presents a particular buy behavior as well as a particular decision making method in time of buying. Today, organizations look for effective strategies to find target markets and purchase ability in order to make profit and survive. Some of the customers are organizations while some are end users. There has been a body of research on both individual and organizational consumer buying behavior and marketing strategies are developed according to the knowledge acquired. It is undeniable that the buying behaviors of public organizations are different from those of private ones. Organizations generally present their products and services to both of these groups. Despite the fact that organization are aware of differences between behaviors of private and public organizations in terms of buying process, effective factors on buying, and also post sale services expectations, there has been few evidence of effective activities in order aiming at development of particular strategies for public organizations. One of the reasons is rarity of research works studying the area. This research firstly investigates and identifies factors which influence buying behavior in public organizations. Subsequently, the strategic priorities of buying are tried to be recognized in order to make the effective strategies for this section of customers available. Results indicate that there are priority differences between public and private hospitals in adopting seven strategic factors of buying. The general administration policies factor has a more relative importance for public organizations in compare to the private ones. Advertising and international standards like FDA, CE, and ISO13485 on the other hand, are of more importance in private hospitals.