عنوان پایان‌نامه

بررسی تیپولوژی رفتار خریداران مراکز خرید در تهران (مطالعه موردی مرکز خرید میلاد نور و گلدیس)



    دانشجو در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تیپولوژی رفتار خریداران مراکز خرید در تهران (مطالعه موردی مرکز خرید میلاد نور و گلدیس)" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    فاطمه سلگی
    استاد راهنما
    مریم نجارنهاوندی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61524;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4559
    تاریخ دفاع
    ۱۹ خرداد ۱۳۹۲

    مراکز خرید یکی از فضاهای مهمی است که امروزه تعداد آنها در سطح شهرها به ویژه شهر تهران در حال افزایش است. این افزایش حاکی از آن است که این مراکز در شهرها به ویژه تهران کارکرد مهمی پیدا کرده است و به رفع نیازهای شهروندان منجر شده است. خرید عملی است که همه افراد جامعه ناگزیر به طور روزمره با آن سروکار دارند. بنابراین بررسی موضوع خرید و خریدارانی که در مراکز تجاری رفت و آمد دارند، اهمیت زیادی دارد. خرید ابعاد متعددی دارد. در این تحقیق تیپولوژی رفتار خریداران مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. مساله اصلی شناسایی گونه های خریداران در دو مرکز خرید گلدیس و میلاد نور و مقایسه بین آنها می باشد. این دو مرکز خرید در غرب تهران واقع شده اند؛ علی رغم این مساله خریداران پاساژ گلدیس متفاوت از خریداران پاساژ میلاد نور می باشد. بنابراین رفتار خریداران در مرکز خرید گلدیس با میلاد نور متفاوت است. در یافته‌های تحقیق انواع خریدارانی شناسایی شد که در یافته‌ها و تئوریهای موجود به آن ها اشاره نشده بود. نتیجه تحقیق نشان می دهد که خریداران در یک مرکز خرید رفتارهای گوناگونی را از خود بروز می‌دهند. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند که خریداران مرکز خرید گلدیس بیش از خریداران پاساژ میلاد نور رفتارهای فراغت گونه از خود نشان می‌دهند. خریداران پاساژ گلدیس عمدتا خریداران فراغتی و ویترینی هستند(بیشتر به منظور خرید کالا به مرکز خرید نمی‌آیند)، اما خریداران پاساژ میلاد نور عمدتا با هدف و کارکردی محسوب می‌شوند(عمدتا به منظور خرید کالا به پاساژ می‌آیند). بنابراین خرید به معنای پرداخت پول و دریافت کالا برای رفع نیاز بیشتر در پاساژ میلاد نور صورت می گیرد. از نتایج دیگر این تحقیق، این است که مراکز خرید به ویژه مرکز تجاری گلدیس از مهمترین اماکنی است که مصرف اجتماعی در آن جا صورت می گیرد. یکی از نتایج مهم پژوهش نشان می دهد که خرید به صورت آیینی در آمده است، منظور از آیینی شدن خرید این است که خریداران نقطه نظرات و ذهنیت خودشان را بر فضا اعمال می‌کنند لذا مشاهده می‌شود که فضای ساخته شده خرید نمی‌تواند بر ذهن افراد تاثیر بگذارد بلکه ذهنیت خریدار که فضای خرید را شکل می دهد بنابراین خریدار به فضای خرید شکل می دهد نه بالعکس. در این تحقیق، از روش کیفی و ابزاری همچون مشاهده مستقیم و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. در نهایت با استفاده از تئوری های موجود، مشاهدات و مصاحبه گونه شناسی خریداران ارائه شد. واژگان کلیدی: مراکز خرید، خریدار، فروشنده، مصرف اجتماعی، پاساژ گلدیس و میلاد نور
    Abstract
    Shopping centers are one of the most important spaces in cities, which their number, especially in Tehran is currently increasing. This growth suggests that these centers have an important function in cities especially in Tehran and have lead to meet the needs of citizens. Shopping is a routine activity that all people have dealt with it inevitably. Thus the issue of shopping and traffic buyers in shopping centers is very important. Shopping has various dimensions. This research studied Typology of buyers’ behavior. The main issue is to identify the types of buyers in shopping centers, Goldis and Milad e Noor, and aims to have a comparison between them. Although these two shopping centers are located in the west of Tehran, the buyers of Goldis mall are different from the buyers of Milad e Noor. Thus, the buyers’ behavior of these two shopping centers is different. our research findings identified some types of buyers which they were not mentioned in existing theories and findings .The research results show that various behaviors presented by buyers. Results also suggest that the buyers of Goldis mall behave leisurely more than the other center. Goldis mall buyers just past their time they are mostly window shopper. In other words, they don’t come to the center for buying . But Milad e noor buyers are mainly aimed and functional that is to say they come to center in purpose of purchasing. Therefore, buying in means of paying money and receiving goods occurs mostly in Milad e Noor. Another result of this survey is that the commercial centers especially Goldis is one of the important places where social consumption is taking place within .One of the most important results of the study shows that shopping has been as a ritual. Shopping ritual means that the buyers’ mentality and point of view are imposed on the atmosphere, so it can be observed that the structured area of shopping can’t effect on buyers’ mentality. On the contrary, their mentality shapes the shopping area. Thus, buyers shape the shopping atmosphere and not vice versa. Inthis study, qualitativemethodsand instruments, such as direct observationandsemi-structured interviewswere used. Finally, the typologyofbuyers’ behaviorwas presented by usingexisting theories, observationsandinterviews. Keywords:shopping centers,buyer, seller, social consumption, shopping as a ritual, Goldis mall, Milad e Noor mall