عنوان پایان‌نامه

برری رویکرد ادبی سید قطب در تفسیر قرآن کریم



    دانشجو در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برری رویکرد ادبی سید قطب در تفسیر قرآن کریم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات عرب
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77589;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4401;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77589;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4401
    تاریخ دفاع
    ۲۲ تیر ۱۳۹۲
    دانشجو
    ایوب دلشاد
    استاد راهنما
    محمدعلی آذرشب

    مقوله فهم آیات الهی و توضیح وتبیین آن، از زمان پیامبر اسلام آغاز گشته وتاکنون ادامه داشته است. تفسیر قرآن در گذر تاریخی، مراحل گوناگونی را پشت سر نهاده در برهه ای از زمان،با فرهنگ وعلوم زمانه، در آمیخته است. یکی از مفسرینی که فهم و تفسیر قرآن را حیاتی نوین بخشید، مفسر توانا ومتفکر بزرگ، شهید سید قطب است. اوبر این باور بود که طی سالیان متمادی، مسائل و موضوعات حاشیه ای که با روح قرآن ناساز گار است، بر فهم صحیح آیات و ارتباط مستقیم والهام گیری از آن، سایه افکنده است. ازآنجاییکه او، از ابزار وپشتوانه غنی ادبی برخوردار بود، با رویکردی ادبی که همانا خواستگاه اصلی اعجاز قرآن است، به مطالعه قرآن پرداخت. رویکرد ادبی او در تفسیر از دو منظر، قابل بررسی است. بعد اول آن، نظریه تصویر فنی و جنبه های هنری وزیبایی شناختی آیات قرآن است که به اعتراف همه دانشمندان علوم قرآنی، کاشف آن، سید قطب است.این نظریه، از اساسی ترین قواعد کشف اعجاز ناتمام قرآن، در عصر حاضر به شمار می رود و بیانگر این نکته است که آیات قرآن، میان هدف دینی وهدف هنری را جمع آورده است و از جمال هنری به عنوان ابزاری تاثیر گذار در سرشت انسانها بهره برده است .بعد دوم رویکرد ادبی او در نثر فنی وادبی تفسیر «فی ظلا ل القرآن» است که براستی ، نمود کامل تعریفی است که او از ادب ارائه داده است. نثر«فی ظلال القرآن» نثر تعلیمی و فرضیه ای ساکن و راکد نیست بلکه پویا وشخصیت پردازی شده است وتحرک وجنبش و حرارت تعبیر در آن موج می زند. و از ویژگیهای دیگری همچون: وسعت دایره لغات، موسیقی بیانی، وضوح بیان وچینش بدون تکلف واژگان برخوردار است.
    Abstract
    The issue of understanding and explaining the Quranic verses has been started from the holy Prophet's time and has continued up to the present. The interpretation of Quran has witnessed several stages in the history and sometimes has been mixed with the culture and science of the time. One of the interpreters who has given a new life to the understanding and interpretation of Quran is SeyyedQotb, a competent interpreter and a great thinker.He believed that throughout the years some distracting issues, which were not compatible with the essence of Quran, have affected the correct understanding, direct contact and inspirations which could be achieved by reading Quran. He has had a rich literary background, has had familiarity with the literary devices and had used a literary approach, which is in itself the origin of miracle of Quran, to study Quran. His literary approach to Quran can be investigated from two perspectives. The first aspect is the tech image theory and the artistic and aesthetic verses of Quran which according to all the scholars of Quranic sciences SeyyedQotb is the innovator of this approach. This theory is considered as the most important principle for discovering the never-ending miracles of Quran in the present time and indicates the fact that the verses of Quran have assembled the religious and the artistic purposes and he has used the beauty of art as an effective instrument in human nature. The second aspect of his literary approach has been depicted in the technical and literary composition of "Fi Zelal Quran", which is highly representative of the definition which he has given about the literature. The style of "Fi Zelal Quran" is not a didactic prose and a stagnant hypothesis; in fact, it is dynamic, full of characterization, vibrant passions and heat of interpretation. It enjoys other features such as breadth of vocabulary, musical and clear expression and unpretentious ordering of words. Key words: SeyyedQotb, Qurn, art, literature, image, interpretation