بخش بندی مشتریان بانک ملت بر مبنای نوع نگرش نسبت به جاذبه های تبلیغاتی
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68906
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- امیر جمشیدپور
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- علیرغم فزونی یافتن هر روزه تبلیغات در کشور و گسترش پیامهای تبلیغاتی شرکت ها و موسسات مختلف و صرف هزینه های سنگین در این بخش، کمتر شاهد انجام تحقیقات علمی و آکادمیک در مورد تبلیغات و بخش های مختلف آن هستیم. تحقیقاتی که نتایج بدست آمده از آنها حتما می تواند سازمانها را در تدوین استراتژی ها و برنامه های عملیاتی بهتر یاری کند. هدف از تحقیق حاضر بخش بندی مشتریان بانک ملت بر مبنای نوع نگرش نسبت به جاذبه های تبلیغاتی است که با استفاده از نتایج آن می توان پیامهای تبلیغاتی متناسب با نیازها و خواست های هر بخش ارائه کرد. به منظور انجام تحقیق تعداد 310 پرسشنامه حاوی سوالات جمعیت شناختی و رفتاری و سوالاتی در ارتباط با 14 جاذبه تبلیغاتی مورد پژوهش، در شعب منتخب بانک ملت توزیع شد. پس از جمع آوری داده ها و مشخص شدن امتیاز هر جاذبه با استفاده از تحلیل عاملی متغیرهای موجود به چهار عامل اصلی شامل عامل استدلالی، عامل عاطفی، عامل ارزشی و عامل خیالی تلخیص شدند که در مجموع بیش از 71% از رفتار مشتریان را تبیین می کردند. در ادامه با استفاده از روش تحلیل خوشه ای دو مرحله ای و بر مبنای عوامل استخراجی از تحلیل عاملی، مشتریان بانک ملت به سه بخش منطقی ها، ارزشی ها و احساسی ها تقسیم شدند. در نهایت نتایج حاصل از آزمون کای دو پیرسون نشان داد که بخش ها از نظر متغیرهای جنسیت، سن، میزان درآمد ماهیانه، تعداد بانک مورد استفاده، بازار مطلوب سرمایه گذاری، میزان توجه به پیامهای تبلیغاتی بانک ها و رسانه جذاب تبلیغاتی با هم تفاوت معناداری دارند.
- Abstract
- Despite the constantly increasing advertisement and emerging various advertising messages, little traces of academic and scientific researches found on advertisement and its different dimensions; Even though results of these researches can certainly help organizations develop better operational strategies and plans. The aim of this research is segmentation of the Bank Mellat customers based on their attitude to advertising appeals. Results can provide advertising messages appropriate to the needs and desires of every customer segment. For this purpose, a number of 310 questionnaires containing behavioral and demographical questions along with questions on 14 advertising appeals were distributed in a selected number of branches of the Bank Mellat. With the data gathered, and the score of every appeal specified through factor analysis, existing variables were categorized into four main factors – rational, emotional, valuative and imaginative factors –, explaining together more than 71% of customers behavior. Afterwards, using the two step cluster analysis method and on the basis of factors drawn from the factor analysis, the Bank Mellat customers were divided into 3 separate segments including Rationalists, Valuers and Emotionalists. Finally, the results of Pearson Chi-Square test disclosed that the aforementioned segments are of significant difference in regard to variables of sex, age, monthly income, number of banks referred to, favorite investment market, degree of attention to banks’ advertising messages and attractive advertising media.