عنوان پایاننامه
جایگاه مکاشفه ی نور
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63272
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سحر باقری
- استاد راهنما
- علیرضا عینی فر
- چکیده
- چکیده وقوع هیچ پدیدهای در زندگی انسان بیدلیل نبوده و همواره هدفی در دل خود دارد و چه بسا تکرار در وقوع این پدیده نشان از شدت اهمیت موضوع و جنبههایی پنهانی جهت مکاشفه در آن نهفته است. ولی این تکرار در اتفاقات روزمره، در اکثریت انسانها عاداتی را سبب میشود که در نتیجه آن، انسان به آنها عادت کرده و پس از مدتی گویی دیگر حتی متوجه وقوع آنها نمیشود و آن هنگام است که انسان دچار فراموشی میگردد. نور یکی از پدیدههاییست که هر روزه با آن مواجه میشویم و این تکرار چنان است که گویی دیگر وجود آن را از یاد بردهایم. این فراموشی ما را از نعمتهای پیدا و پنهان این پدیده و فهم دلایل نهفته در تکرار آن محروم میگرداند. طراحی موزهای برای نور، فرصتی برای انسان بوجود میآورد تا به تفکر بنشیند و به یاد آورد آنچه را که فراموش شده بود. تفکر و تعقل، همان عوامل متمایزکننده انسان از دیگر موجودات و اشرف قوا در انسان هستند که در این موزه به آنها پرداخته میشود. در این موزه، نه تنها پدیده نور بگونهای که انسان هر روز با آن مواجه است به نمایش در میآید، بلکه مهمتر از آن سیر از صورت ظاهر به عمق معنای نهفته در پدیده نور میباشد. لازمه این طی طریق، سناریویی بود که شالوده طراحی این موزه باشد. در این جهت، نظریات عرفانی پیرامون نور با تأکید بر فلسفه نور سهروردی مورد استفاده قرار گرفت و جهت ایجاد امکان تبدیل شدن این نظریات وی به معماری و نمود آن بگونهای ملموستر، از اشتراکات حکمت اشراق و اشعار مولوی و گاها عارفانی چون شبستری، استفاده گردید.راهکاراتخاذ شده جهتتجلی این نظریات در معماری موزه نور،استفاده از نشانهشناسی و بررسی چگونگی رابطه دال و مدلول برای بهینه دلالت کردن صورت نهایی معماری بر معنای مورد نظر میباشد. در ادامه، ضمن بررسی مؤلفههای تعیینکننده حضور کیفی نور، به مطالعه شناسههای هویتی معماری ایران در نسبت با نور پرداخته شد و این مطالعات در کنار مطالعات نشانه شناسی، بعنوان راهبرد طراحی در قسمتهای مختلف طراحی به فراخور کیفیت مورد نظر، مورد استفاده قرار گرفت.
- Abstract
- Abstract Contemplation is the distinguishing factor between humans and other creatures. Repetition in the occurrence of each phenomenon causes humans to become accustomed to it and a gradual forgetfulness cause people to become deprived of understanding the hidden implications in the occurrence of these purposeful phenomena. This is also true for light, especially when it comes to its semantic aspects in the beliefs of Iranian mysticism. Light museum can be a reply to the perceptual needs of Iranian and gives people a chance to concentrate and reflect upon the light in the intellectual system of Iranian mysticism. In so doing, a qualitative research was performed and semiotics was applied as the applied strategy in manifesting the theories in architecture design. The first step was a research about the history of light with a concentration on Iranian mystic beliefs. The next step was surveying light in architecture realm and contemplating on the opinions and expressions of light in architecture. Afterwards, a survey about Semiotics and implication in architecture was performed. The last two steps helped in finding ways to convert concepts into an architecture design and best manifest the obtained theoretical outcomes of the first step. So the Final architecture design canis a response to the contemplation needs of an Iranian and a chance to experience the hidden secrets of mystic light. Key word: Light, Architecture, Mysticism, Museum, Semiotics