عنوان پایان‌نامه

مبانی فقهی -حقوقی اصل۸قانون اساسی و راهکارهای اجرایی آن در روابط مردم ودولت



    دانشجو در تاریخ ۰۴ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مبانی فقهی -حقوقی اصل۸قانون اساسی و راهکارهای اجرایی آن در روابط مردم ودولت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق عمومی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001737;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60663
    تاریخ دفاع
    ۰۴ تیر ۱۳۹۲

    چکیده اسلام به عنوان مکتبی الهی که داعیه دار هدایت بشر به سوی سعادت و کمال است، بالطبع در حوز? حکومت نیز دارای اوامر و نواهی است که ساختار نظام حقوقی، سیاسی اسلام را در قالب فقه سیاسی متجلی می نماید و نظام حکومتی اسلام را در مقابل دیگر مکاتب و نظام‌های حکومتی در جهان مطرح می‌سازد. این مکتب نیز مانند برخی دیگر از مکاتب سیاسی به سرکشی و طغیانی که دارندگان قدرت را تهدید می‌کند، توجه نموده و ابزارهای نظارتی خاصی را در خصوص احتمال طغیان قدرت در نظر گرفته است. یکی از کارآمد‌ترین این ابزار‌ها، نظارتی است که مردم در قالب فریض? امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی، مکلف به انجام آن شده‌اند. در مسیر نظام سازی اسلامی ناچار باید میان مبانی اسلامی و علم حقوق و سیاست رابطه‌ای متقابل برقرار کرد تا توانایی نهفته در فقه سیاسی به منص? ظهور رسد. پژوهش در مقول? امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نقط? عطف فقه سیاسی و حقوق عمومی در همین راستاست، زیرا از سویی این فریضه ریشه در آیات، روایات و فقه دارد و از سویی دیگر ظرفیت‌های این فریضه با گشودن عرصه‌های بدیعی از مشارکت مردمی و کارویژ? آنان در حوز? کنترل قدرت حاکمان و کارگزاران و رصد نو به نوی آنان، در عرص? حقوق عمومی نمایان می‌شود. هدف از این پژوهش را می‌توان گام نهادن در عرص? عملیاتی کردن فقه سیاسی دانست که در این راستا باید از ظرفیت‌ها و ابزارهایی که حقوق عمومی در اختیار قرار می‌دهد، استفاده کرد، تا بتوان فقه سیاسی را همگام، با ابزار‌ها و متدهای روز کارآمد‌تر کرد و این هدف بدون تلفیق فقه سیاسی با حقوق عمومی که نتیجه آن حقوق عمومی اسلامی است، امکان پذیر نخواهد بود. از این رو مباحث فقهی پژوهش غالباً ناظر بر مباحث مبنایی و زیرساختی این فریضه است، ولی در عرص? کاربردی با نگاهی به مبانی فقهی کاربرد‌ها، تلاش شده به جایگاه حقوقی این فریضه توجهی ویژه شود. در این پژوهش تلاش شده است پیش نیازهای حقوقی این فریضه مورد فحص قرار گرفته و جایگاه و لزوم حقوقی حریم خصوصی، آزادی‌های عمومی، حق آگاهی و ضرورت کسب قدرت و رابط? این مقولات با امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی مورد مداقه قرار گیرد، زیرا بسط، ضابطه‌مند و قانونی کردن این پیشنیاز‌ها خود اقدامی عملی در راستای احیاء امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود که این امر در راستای وجوب مقدم? واجب برای تکلیف واجب می‌باشد. در همین راستا این پژوهش سه راهکار مبارز? منفی، ایجاد، احیا و تقویت نهادهای مدنی و لزوم ایجاد تشکیلاتی در راستای این فریضه را ارایه می‌دهد.
    Abstract
    Islam as a divine school that claims to guide mankind towards happiness and perfection, in the field of government has commands and prohibitions that make the basic structure of legal and political system of Islam, and propound the Islamic governmental system against other schools and systems in world. This school also like other political schools visits the rebellion that threatens the power holders. And considers some special regulatory tools to reduce the over flow probability of power. One of the most efficient regulatory tools is the duty of people in the form of enjoining good and forbidding evil that one obliged to do toward agents of state. In the path of Islamic system a mutual relationship should be established between Islamic principles and politics and jurisprudence, in order to represent operation and hidden potential of jurisprudence. Research in the field of enjoining good and forbidding evil is as a turning point of political jurisprudence and public law. Because on one hand it is rooted in verses and tradition and jurisprudence, and on the other hand capacities of this precept by opening wonderful arenas of public participation and their special work in the area of power of governors and agents and their new observations appear in arena of public law. The aim of this research can be mentioned as the steps toward operating politicked jurisprudence. To achieve this aim all the tools and capacities of public law showed be used, in order to make political jurisprudence more efficient and this aim can not be fulfilled with out integration of politicked jurisprudence and public law that results in Islamic public law. The final speech represent three negative campaign strategy, creation, restoration and strengthening of civil institutions and the necessity of creating the organization in the live with this duty .The first strategy outlines the process and its reasons and position with the infallible imams (a's). Second strategy through study of tools of civil society tries to strengthen them in live with revived of enjoining good and forbidding evil. Third strategy forecasts creation of a harmonious organization of enjoining good and forbidding evil and explains about reasons, basics, structures and duty of members. Keywords: enjoining good and forbidding the evil, Executive Solutions, Article VIII of the constitution, jurisprudence and legal.