عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل اساسی تاثیرگذار برای پیاده سازی موفق سامانه تدارکات الکترونیکی برای دولت جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61776
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- امیرعباس علیزاده طبری
- چکیده
- امروزه با ورود به عصر اطلاعات الگوی کسب و کار شرکت¬ها در حال تغییر است. این تغییرات باعث گردیده است که سازمان¬ها در فرایندهای داخلی خود تجدید نظر کنند تا بتوانند روش¬های موثرتری برای صرفهجویی در مخارج خود پیدا کنند. از آنجایی که تدارکاتِ بخش عمومی برای دولت از اهمیت ویژهای برخوردار است، دولتها به دنبال پیادهسازی سامانه تدارکات الکترونیکی میباشند تا بتوانند از طریق پیادهسازی این سامانه مزایای عملیاتی مهمی مانند، کاهش هزینههای انتقال، نیازمندی کمتر به کارمندان، چرخه کوتاهترِ تدارکات ، کاهش سطوح موجودی انبار، سطح بالاتری از شفافیت و افزایش ارتباطات و همکاری ما بین سازمانهای خریدار و تأمینکننده، بدست آورند. در این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی شامل تحلیل محتوایی بر روی اسناد و مدارک و مصاحبههای مکتوب دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و روش دلفی برای شناسایی عوامل اساسی تأثیرگذار بر روی پیاده سازی موفقیتآمیز سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در ایران استفاده شده است. به این منظور پرسشنامهای برگرفته از عوامل مطرح شده در ادبیات پیشین، مستندات و مصاحبههای مکتوب موجود طراحی گردید و طی دو مرحله نظر خبرگان که اعضای پنل را تشکیل میدهند جمعآوری شد. در نهایت 9 عامل اساسی موفقیت شناسایی گردید.
- Abstract
- Nowadays, entering to the information age, the business models of companies are changing constantly. These changes have caused organizations to revise their internal processes in order to find more effective methods to save on their expenses. As, the procurement of public section is so vital for governments, they are always seeking to implement e-procurement systems in order to gain operational benefits such as: reduction in transportation costs, reduced staffing requirements, shorter procurement cycles, lower inventory levels, higher level of transparency and enhanced communication and cooperation between buyer and supplier organizations. In this study, we used the combination of research methods including content analysis of the interviews and documents available in Ecommerce Development Bureau of the Ministry of Industry, Mine and Trade and Delphi method to identify important critical success factors influencing the implementation of governmental e-procurement system. For this purpose, a questionnaire was designed containing factors mentioned in the previous literature and written documents and interviews. Therefore, the opinions of the panel members were collected through two stages. Finally 9 essential CFSs were identified.