عنوان پایان‌نامه

سیاست دولت ایلخانی در ارتباط با نهاد علم



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سیاست دولت ایلخانی در ارتباط با نهاد علم" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2168ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59890
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    حامد محمدی
    استاد راهنما
    جمال موسوی

    پژوهش حاضر تحت عنوان سیاست دولت ایلخانی در ارتباط با نهاد علم انجام گرفته است. ایلخانان که پس از حملات هولناک مغولان قدرت را در ایران به دست گرفتند، توانستند با بهره گیری از افراد توانمند و دانشمند در رأس امور ویرانیهای ابتدای قرن هفتم را جبران نمایند و حکومتی مقتدر تشکیل دهند. ایلخانان که قومی بی دانش و بی بهره از فرهنگ بودند، حفظ قدرت و ادامه‌ی آن را در بهره گیری از عناصر ایرانی دیدند و با حمایت از علما و بهره گیری از مشورت آنان، ساخت مراکز علمی و احیاء مراکز از بین رفته و همچنین حمایت از نویسندگان آثار علمی گامهای سودمندی در جهت پیشرفت و احیاء نهاد علم برداشتند. در این رساله سعی بر آن شده است تا سیاست و رفتار دولت ایلخانی در ارتباط با نهاد علم و مولفه های آن از جمله علما، مراکز علمی، آثار علمی و نظام تعلیم بررسی شود. در این پایان نامه نشان داده ایم که ایلخانان بر خلاف مغولان اهل ویرانی و خرابی نبودند و با حمایت هایی که از نهاد علم انجام دادند توانستند این نهاد تأثیرگذار را بعد از حملات مغول احیاء نمایند. این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی و با روش تاریخی انجام شده است در صدد نشان دادن سیاست دولت ایلخانی در ارتباط با نهاد علم است و با تکیه بر منابع کتابخانه ای و نرم افزاری به این موضوع پرداخته شده است.
    Abstract
    The present research has been performed under the title of Ilkhanid Government Policy in relation with Scientific Institution. Ilkhanate whom gained power after terrific attacks of Mongols in Iran succeeded to significantly compensate the damages and destructions of the beginning of the 7th century by benefiting prom powerful and scientist people and establish a powerful government. Ilkhanate whom were an unaware ethic and did not have culture saw the key of remaining in the government in benefiting from Iranian elements and by support of intellectuals and benefiting from their consultations, construction and renovation of scientific centers and also supporting writers of scientific works took some significant steps with respect to development and renovation of science. In this thesis it has been attempted to study the policy and behavior of Ilkhanid government in relation with science and its elements including intellectual, scientific centers, scientific works and educational system. In this thesis we have indicated that Ilkhanate in contrast with Mongols did not want to make any destruction and with their supports of science they succeeded to renovate this effective element after the Mongols’ attack. This research is performed using descriptive-analytical method with historical approach and intends to indicate the policy of Ilkhanid government in relation with science organization by emphasizing on library and software resources. Keywords: Ilkhanate, Science Organization, Scientific Policy, Intellectuals, Scientific Centers, Scientific Works