عنوان پایاننامه
خدا و عینیت گرایی اخلاقی (استدلال از طریق عینیت ارزش های اخلاقی بر وجود خدا
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2480ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81020;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2480ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81020
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- کاظم راغبی
- استاد راهنما
- امیر عباس علیزمانی
- چکیده
- انتقادات گسترده ی فلسفی، همراه با پیشرفت های علمی قرون اخیر، براهین سنّتی اثبات وجود خدا را متزلزل نمود و مؤمنانرا برای اثبات معقولیّت دیدگاه خود، مجبور به روی آوردن به براهین نوین تری کرد. با توجه به این که استدلال اخلاقی کانت، که برای حفظ اطلاق امر اخلاقی وضع شده بود، نه تنها مورد هجمه ی انتقادات فراوانی قرار گرفت بود، بلکه رضایت مؤمنان را نیز فراهم نمی-کرد؛تعدادی از اندیشمندان که به عینیّت ارزش های اخلاقی باور داشتند، تلاش کردند نظریه ای را سامان دهند که هم از عینیّت ارزش های اخلاقی محافظت کند و هم برای معقولیّت وجود خدا قرائنی عقلی پدید آورد.این رساله با مطالعه ی سیر این اندیشه درباره ی «خدا و عینیّت گرایی اخلاقی»، و با تمرکز بر موضوع «استدلال از طریق عینیّت ارزش های اخلاقی بر وجود خدا»، در سه فصل اصلی تنظیم شده است. فصل نخستین بحث به سنت راشدال- سورلی اختصاص داده و در دو بخش به شکل گیری و تکامل استدلال از طریق عینیّت گرایی اخلاقی اشاره کرده است. در فصل دوم، ورود و تکاملِ تفکراتِ متفاوت تری نسبت به سنّت راشدال- سورلی، مورد مطالعه قرار گرفته و به استدلال های سی. اس. لوئیس، تروبلود و آدامز پرداخته شده است. فصل سوم این رساله، به نقد، مقایسه ی مباحث مطرح شده و بررسی نکات مهمی پیرامون ارتباط خداباوری و اخلاق اختصاص داده شده است و در انتها به این نتیجه رسیده است که باور به عینیّت ارزش-های اخلاقی، شاید توان ارائه ی استدلالی خردناگریز را نداشته باشد، اما دیدگاه مؤمنانه و عینیّت گرایی اخلاقی، حمایتی دوجانبه از یکدیگر دارند و از این رو باور به عینیّت ارزش های اخلاقی، شواهد و قرائن مهمی به نفع خداباوری پدید می آورد.
- Abstract
- With the advent of scientific advances in recent centuries, widespread philosophical criticisms weakened the traditional evidences and compelled the theistic to pursue novel evidences to support their ideas. On the other hand objectivity of moral values, and consequently the moral basis of human society threatened by Raising of naturalistic view in the realm of ethics. Since the moral argument of Kant which was established to protect moral order absolutism, not only was targeted by overwhelming disapprovals but it also was incapable of satisfying the believer, A number of philosophers who believed in moral values objectivism attempted to organize a hypothesis in order to both safeguard moral values objectivism and create cogent indications for the existence of God. This dissertation has been organized in three chapters with studying the path in this thought about “God and moral objectivism” and with concentration on “The moral argument for the existence of God”. The first chapter is dedicated to Rashdall-Sorley tradition which implies in two sections to the formation and evolution of argument using moral objectivism. In the second chapter, the introduction and evolution of opinions different from Rashdall-Sorley tradition is studied and the arguments of Adams, Trueblood and C.S. Lewis are elaborated. The third chapter of this dissertation is allocated to criticizing, comparing the discussed issues and investigating crucial notes about the relation between theism and morality which eventually concludes that believing in moral values objectivism perhaps cannot provide an rationally inescapable argument, but theism and moral objectivism have a mutual support and therefore believing in moral values objectivism provides significant evidences in favor of theism. Key words:Moral argument for the existence of God, Moral values, Moral objectivism,Theistic explanation of morality,Rashdall-Sorley tradition, C. S. Lewis,Trueblood’s Theory of Meaning of morality,Robert Adams’s Theory of Virtue.