تدوین و اولویت بندی اهداف استراتژیک با استفاده از روش حداقل مربعات لگاریتمی فازی (FLLSM) و تکنیک مشابهت فازی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61681
- تاریخ دفاع
- ۱۸ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- احسان خان محمدی
- استاد راهنما
- حسین صفری
- چکیده
- چارچوب کارتامتیازی متوازن با ساختاریسلسلهمراتبی و چندلایه و علی- معلولیمیتواندمسیر رشد سازمان را روشن و گامهایپیشرفت را هموار سازد که علاوه بر پایش اهداف مالی، سایر عوامل تأثیرگذار و پیشبرنده را هم در نظر گرفته و کنترلمیکند. نقشه کارتامتیازی متوازن، در حقیقت مدل علیروشنی است که اثر بعد رشد و یادگیری سازمان بر فرایندهایداخلی، مشتری و نهایتاًمنظرمالی سازمان را در بر میگیرد. نقشهاستراتژی با در نظر گرفتن ارتباط میان اهداف سازمان، مسیرایجاد ارزش در سازمان را مشخص میکند. برای بهبود و گسترش کاربرد مدل کلاسیککارتامتیازی متوازن در سالهایاخیر، روشهای متنوعی مورد استفاده قرارگرفته است که به ترکیب آن با مدلهایکمی و کیفیپرداختهاند. در اینپژوهش، پس از مطالعه ادبیاتکارتامتیازی متوازن و بررسیراهحلهایارائهشده جهت بهبود کاربرد آن در توسعه نقشه استراتژی و اهداف استراتژیک، مدلیپیشنهادگردید که ضمن استخراج اهداف استراتژیک و مقاصد استراتژیک، درجه اهمیت مقاصد استراتژیک با استفاده از روش حداقل انحراف لگاریتمی فازی تعیین شودو اولویت اهداف بر اساس مقاصد با استفاده از تکنیک همسانی فازیرتبهبندی شوندو در گام نهایی نقشه استراتژی سازمان رسم شود. به همین منظور شرکت گز سکه انتخاب و با همکاری مدیران عالی سازمان، مدل پیشنهادی در آن اجرایی گردید. همچنین نتایج مطالعه موردی این تحقیق نشان میدهد که مهمترین اهداف استراتژیک شرکت گز سکه در منظر رشد و یادگیری نقشه استراتژی شرکت قرار دارد کهبیشترین کمک را به سازمان برای رسیدن به مقاصد استراتژیک میکند.
- Abstract
- The balanced scorecard framework with a hierarchical, multilayer, and causal-effect structure can shed light on the growth path and pave the development steps. It monitors the financial goals and controls the other effective and driving factors. In recent years, to improve and expand the classic model of balanced scorecard, various methods have been used and through combination with qualitative and quantitative models. In this study, after reviewing the balanced scorecard literature, a model was proposed that in addition to extract the strategic destinations and strategic objectives, determines the importance of strategic destinations using Fuzzy logarithmic Least Square method. Subsequently, the destination-based priority of objectives was ranked through fuzzy similarity technique. Eventually, the organization's strategy map was drawn. Therefore, SEKKEH GAZ Company was selected and the proposed model was implemented with the cooperation of senior managers of the organization. The results of this investigation also indicated that the main strategic goals were located in the learning and growth perspective of the company's strategy map, which helps the organization achieve its strategic destinations.