عنوان پایان‌نامه

بررسی قوادح علت از مباحث قیاس



    دانشجو در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی قوادح علت از مباحث قیاس" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2177ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60564
    تاریخ دفاع
    ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    ناصر مریوانی

    قوادح علت بحث تکمیلی قیاس می باشد. منطق قیاس و استدلال به تبع آن ها قوادح علت از جمله مباحث بسیار مهم اصولی هستند که باید مورد توجه هر مجتهدی قرار گیرد. این منطق استدلالی از یک سو با نظریه های اصولی مرتبط است و از سوی دیگر با روش ها و متد جدلی در ارتباط است که نگاهی در نظر دارد و نگاهی در عمل. هم تئوری است و هم کاربردی. قوادح علت مفهومی است که در اصول فقه اهل سنّت به آن توجه ویژه شده است و فقها و اصولیان در مناظرات خود آن ها را به کار برده اند. قوادح علت اعتراضاتی هستند که توسط معترض، به قیاس مستدل وارد می شوند و امکان صحت قیاس او را دچار خدشه می کند. وقتی مجتهد یا مستدل قیاسی را انجام می دهدو قیاس او مورد اعتراض معترض قرار می گیرد، مستدل باید پاسخ اعتراض او را بدهد و در غیر این صورت، ظن اشتباه بودن قیاس وی به وجود می آید، چون نتوانسته توهم ایجاد شده را دفع کند. اعتراضی را که معترض وارد می نماید باید جزء مواردی باشد که اصولیان آن را به عنوان قادح معتبر دانسته اند. اصولیان در مورد تعداد قوادح علت و ترتیب آن ها اتفاق نظر ندارند. گرچه، در حالت کلی، از همه ی قوادح علت سخن به میان آورده اند و به شرح وتوضیح آن ها پرداخته اند. در این پژوهش سعی بر آن شده است که برای نخستین بار قوادح علت به زبان فارسی شرح داده شود و مفاهیم سخت آن به صورت ساده و روان و به شکل و ساختاری نوین بیان گردد. استفسار و تقسیم ناظر بر مفهوم موجود در قیاس هستند و دال بر اجمال و غرابت می باشند. فساد وضع و فساد اعتبار ناظر بر ایراد در مستندات و دلایل قیاس می باشند. منع ناظر بر ممانعت علیت وصف یا صحت حکم است. عدم تأثیر دلالت بر عدم مناسبت علت دارد.عدم صلاحیت افضای حکم مانع سرایت حکم به علت می شود.باطنی و خفی بودن وصف، باعث عدم استناد به علت می گردد. مضطرب بودن وصف سبب بروز علت بدون ضابط شرعی می گردداصولیان نقض را بیش از سایر قوادح مورد مناقشه قرار داده اند؛ چون در نقض علت وجود دارد اما حکم وجود ندارد. طبق این تعریف نقض دربردارنده ی تخصیص هم می شود که بعضی اصولیان مانند حنفیه با آن به مخالفت برخاسته اند. کسر حالت معکوس نقض می باشد. یعنی حکم وجود دارد اما علت وجود ندارد. البته علت در کسر باید مرکب باشد در غیر این صورت کسر معنایی ندارد. عدم عکس یعنی در صورت عدم علت، حکم هم معدوم گردد. سئوال ترکیب دال بر عدم صحت علت مرکبی است که مستدل ارائه کرده است.سئوال تعدیه ممانعت با تعدیه ی حکم است. معارضت عدم دست یابی به حکم می باشد. فرق یا مفارقت ایجاد خصوصیتی در اصل یا فرع است که مانع جریان قیاس می گردد. اختلاف ضابط و اتحاد حکمت در برابر اتحاد ضابط و اختلاف حکمت است، اختلاف در هر یک از موارد حکمت یا ضابط حکمت هم قادح می باشد. مخالفت حکم اصل و فرع هم با اساس قیاس مخالف است و قادح می باشد.قلب هم یعنی عوض شدن جای اصل و فرع که قادح است. قول به موجب علت هم یعنی علت مورد پذیرش واقع شده است اما حکم همچنان مورد مناقشه است. ماهیت جدلی قوادح علت که قیاس مجتهدان را به چالش می کشد سبب بروز مناظرات فقهی و رشد استدلال های فقهی و پویایی فقه و رونق آن گردیده است.
    Abstract
    Abstract Strikers are cause of complementary discussion analogy. Analogy logic, reasoning and captious reason are basic and important discussions which should be taken into consideration by every clergy man. From one side, the argumentative logic is related with basically ideas and from other side, it is related with discussion method and ways that it is usage and theory. Reasoning strikers is meaningful which is taken into consideration by sunnit people and clergy men had used them in their discussion. Reasoning strikers are objects which are made to analogy by objector and affects on correct analogy .when the clergy man does the analogy and his analogy has been objected so striker should answer to his object, unless the analogy looks incorrect because he wasn’t able to do it. The object should be a kind of objects which is known as a validity object by clergy men. There are no ideas about the number of reasoning striker and its arrangement. Although they have discussed about all of the reasoning striker and they have also described and explained them . For the first time we have tried to explain reasoning striker in Farsi language and also describe them in simple way. Inquiry are supervised on real meaning in analogy and are reason of summary. Invalid status and invalid consideration due to objection on analogy reasoning. Prevention of supervisor on causality prevention or correct order. Lack of authority for making judge stops contagion of order. Being hidden and inner description is cause of not relying to reason. Being worried description is reason of creation cause which isn’t basis of religious rules. Principles group had discussed about violation more than other strikers, because there are reasons in violation but there are no order. According to this description the violation involves specifying that some principles group like Hanifian don’t agree to that. Deduction is reversal of violation, it means there is order but there are no reason. The reason in breaking must be composite unless the breaking is meaningless and if there are no reason so there are no order. This question of compound incorrect reason is cause of compound reason which is done by questioner. Question of transitive is preventing with order transitive and it is objection of a proof for being unavailable for rule. Difference in creation roots and branches is prevention of analogy process. Precision disagreement and wisdom unity are in front of rules unity and wisdom difference, dispute of every case of wisdom or wisdom rules is striker. Being disagree to roots and branches order are opposite to analogy basic. Overturn means changing roots and branches location which is striker. Effective cause means the reason is acceptable but the rule should be discussed. Nature of discussion of reason captious is cause of creation religious juris prudence debate and improving religious jurisprudence which puts clergy men in problem.