مطالعه کیفی وضعیت اجتماعی و تحصیلی نوجوانان افغان در تهران
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58110
- تاریخ دفاع
- ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
- دانشجو
- حامد نظری
- استاد راهنما
- سهیلا صادقی فسائی
- چکیده
- این پایان¬نامه بر مطالعه وضعیت اجتماعی و تحصیلی نوجوانان افغان در تهران متمرکز شده است. مسئله این است که با وجود آنکه نوجوانان افغان هیچ نقشی در شرایط نابسامان زندگی خود نداشته¬اند، اما متحمل مشکلات و تنگناهای زیادی شده¬اند. این پایان¬نامه در پی آن بوده است که به توصیف شرایط اجتماعی و تحصیلی این نوجوانان و فهم چرایی این مسائل و مشکلات بپردازد. چهارچوب نظری این تحقیق براساس آراء متفکران جامعه¬شناسی در رابطه با سازه مطرودیت اجتماعی بوده است، همچنین از آراء پیر بوردیو در رابطه با انواع سرمایه (سرمایه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نمادین) برای تحلیل یافته¬ها استفاده شده است. از دیدگاه پژوهشیِ پدیدارشناسی و مکتب کنش متقابل نمادین، برای فهم دیدگاه¬های ذهنی کنشگران، به عنوان روش¬شناسی این پایان¬نامه استفاده شده است؛ استراتژی پژوهش استفهامی به همراه روش نظریه داده¬نگر (مبنایی) برای گردآوری داده¬ها و تحلیل یافته¬ها به کار رفته است. داده¬ها از بین 21 نفر و با استفاده از مصاحبه عمیق جمع¬آوری شده است. از این 21 نفر، 11 نفر پسر و 10 نفر دیگر را دختران تشکیل می¬دهند. سن افراد مورد مصاحبه از 12 تا 16 سال متغیر است و همگی در مدارس خودگردان افغانستانی مشغول به تحصیل بوده¬اند. پردازش داده¬ها با 1243 کد باز، 20 مقوله محوری انجام شد. یافته¬ها حاکی از آن است که تمام افراد به لحاظ اجتماعی – اقتصادی در طبقه پایین جامعه جای دارند. تحلیل¬ها نشان می-دهد که نوجوانان افغان در روابط روزمره با تحقیر و بی¬احترامی از سوی ایرانیان مواجه بوده¬اند؛ خانواده آن¬ها به لحاظ اقتصادی در تنگنا به سر می¬برد؛ مدارس خودگردان افغانی قدرت پاسخگویی به آرزوها و علائق آن¬ها را ندارد، اما مدرسه برای آن¬ها به عنوان یک قلمروی خودی تلقی می¬گردد که در آن احساس امنیت و آرامش دارند؛ تمام افراد مورد مطالعه در محلات فقیرنشین تهران ساکن هستند و زندگی در این محلات برای آنها با ترس از جرم همراه بوده است و روابط همسایگی و همالانی آنان با ایرانیان بسیار کم¬رنگ است؛ سیاست¬های دولت در رابطه با محرومیت از تحصیل نیز باعث ناخرسندی و احساس تبعیض در میان نوجوانان افغان شده است. در نهایت یافته¬ها حاکی از آن است که نوجوانان افغان در ایران طردشدگانی هستند که امکان دستیابی به سرمایه¬های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نمادین در سطح خُرد، میانه و کلان از آنان سلب شده است. واژگان کلیدی: طرد اجتماعی، طرد ارادی، طرد تحمیلی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی، سرمایه نمادین، طرد ناقص، احساس مطرودیت، هویت خاکستری، فاصله¬گیری، تصور از خود، تصور از دیگری، قوم¬مداری، کودکان کار، مدارس خودگردان افغانستانی، مهاجر افغان، احساس تعلق، احساس تبعیض، دیگری.
- Abstract
- Abstract: This thesis has concentrated on the study of the social and educational situation of the Afghan adolescents. The problem is that, despite the Afghan adolescents have no role in their dismal living conditions, but they have suffered many problems and obstacles. This thesis has sought to describe the social and educational condition of the adolescents and understanding of why theses problems. Theoretical framework for this research is based on the theories of sociology intellectuals about the social exclusion, Pierre Bourdieu’s ideas about types of capital (social capital, economic capital, cultural capital and symbolic capital) are also used to analyze the findings. research perspective of phenomenology and symbolic interactionism school which is used to understand the subjective opinion of agents is the methodology of this thesis. the abductive strategy and grounded theory are usd to data collection and analysis results. Data were collected from 21 people that 11 people of them are male and 10 people of them are female with using depth interviews. The findings demonstrate that all members are downstairs of social – economical situation. The analysis shows that the Afghan adolescente in everyday relationships have been encountered with contempt and disrespect from the Iranians. Their family to take over the financially problems. PA schools hasn’t any power to meet the wishes and interests of Afghan adolesent, but the school is regarded as a insider territory where they feel safe and comfortable. All the subjects are living in slums Tehran neighborhoods and they live in fear of crime. Government policies relating to education deprivation also causes dissatisfaction and feelings of discrimination among Afghan adolesents. Finally, the findings suggest that Afghan adolesents in Iran deprive to access to the economical, social, cultural and symbolic capital. Key words: Social Exclusion, Social Capital, Econemical Capital, Cultural Capital, Symbolic Capital, Partial Exclusion, Feeling of Exclusion, Imagination of Self, Imagination of Other, Ethnocentrism, Child of Work, Afghan Refugee.