عنوان پایاننامه
بررسی رفتار سازه های بلند با طبقات سخت و تعیین محل بهینه آن ها
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1267;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42104
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- سیاوش صالحی میلانی
- استاد راهنما
- یعقوب قلی پور
- چکیده
- امروزه تمرکز جمعیت در مراکز شهری از یک طرف و کمبود زمین در این مراکز از طرف دیگر ، موجب گرایش صنعت ساختمان سازی به سمت ساختمان های بلند شده است . ساختمان های بلند صرف نظر از اثر متفاوت شان در ظاهر طراحی شهری ، تفاوت اساسی دیگری با ساختمان های کوتاه مرتبه دارند. در این ساختمان ها نیروهای جانبی ، اغلب حاکم بر طراحی می باشند. به این معنی که به دلیل نیاز به کنترل اثرات ثانویه ناشی از تغییر مکان جانبی و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به اجزای غیر سازه ای و همچنین از نقطه نظر پایداری ، محدود کردن تغییر مکان های جانبی اهمیت پیدا می کند. به همین دلیل طراحان در مراحل اولیه طراحی به دنبال سیستم هایی برای سازه بلند می گردند که بتواند به شکل موثری تغییر مکان های جانبی را کنترل کند. سیستم طبقه سخت شامل طبقه با مهارهای بازویی و خرپای کمربندی ،می تواند در کنار سیستم های سازه ای رایج مثل قاب های خمشی و قاب های مهاربندی شده به کنترل موثر تغییر مکان های جانبی کمک کند. موضوعی که در این میان مطرح می باشد این است که محل طبقه سخت در کجای ارتفاع سازه باشد تا بتواند بیشترین کاهش را در تغییر مکان جانبی سازه بدهد. در این تحقیق ، با انتخاب 9 مدل پایه (شامل 3 پلان تا حد امکان متفاوت به لحاظ ساختاری و در 3 ارتفاع 18 ، 24 و 30 طبقه ) و قرار دادن طبقات سخت در موقعیت های متفاوت در ارتفاع سازه ، سعی در یافتن محل بهینه طبقه سخت ، با معیار کاهش تغییر مکان های جانبی شده است .
- Abstract
- Scarcity of the land and the need to populate people in limited city centres either for work or living purposes , has made the construction industry to grow a tendency to build tall. Aside from their looks , tall buildings have another major difference with shorter ones , and that is the dominant role of lateral loads in their design . Lateral displacements which are caused by these lateral loads are ought to be limited . This is largely due to their unwanted effect on stability and probability of non-structural damages . Seeking for a structural system which can effectively reduce lateral displacements ,starts in preliminary stages of design . Using one or more stiffened story comprised of outrigger and belt trusses alongside more common structural systems like braced frames and moment resisting frames ,can significantly reduce lateral displacements. Hereafter the question is where to place the stiffened story up the height of structure , in order to achieve the least lateral displacement. In this study , we have created nine basic models ( three plans , each with three different heights ) , and by placing the stiffened story in different locations up their height , tried to find the optimum location of this story , with regard to lateral displacement.