بررسی تطبیقی حضانت کودکان در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران و حقوق فرانسه
- رشته تحصیلی
- فقه و مبانی حقو ق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2124ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57823
- تاریخ دفاع
- ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- الهه محسنی
- استاد راهنما
- سعید نظری توکلی
- چکیده
- کودکان به عنوان عضوی از نهاد مقدس خانواده به واسطه محدودیتهای طبیعی و اجتماعی خود نیاز به حمایت ویژه والدین، جامعه و قانونگذار دارند. یکی از نهادهایی که به منظور حمایت از کودکان پیش بینی شده، حضانت است. نگاهداری و تربیت فرزند در فقه امامیه و حقوق ایران حضانت خوانده می شود و تا زمانی که کودک به بلوغ و رشد نرسیده است به والدین تعلق دارد. در حقوق فرانسه حق و تکلیف نگاهداری از شخص و اموال کودک ولایت ابوینی گفته می شود که به طور مساوی تا زمان بلوغ یا رفع حجر فرزند بر عهده والدین است. اقتدار و اختیار پدر و مادر برای نگاهداری و تربیت فرزند، از یک سو حق تأدیب و تنبیه کودک را در حدود متعارف به همراه دارد و از سوی دیگر مسئولیت مدنی اعمال صغیر و مجنون را متوجه پدر و مادر به عنوان سرپرست طفل می کند. بی تردید این اختیار مطلق نمی باشد بلکه درصورت اقتضای مصلحت کودک، محدود و یا به کلی از ایشان سلب می گردد. گرچه همه تکالیف اخلاقی پدر و مادر و فرزندان را در برابر یکدیگر نمی توان در قلمرو احکام فقهی و حقوقی نهاد، اما لازم است تا جای امکان مقررات و ضمانت های اجرای مدنی و کیفری مناسب به منظور حمایت از امنیت، سلامت و تربیت کودک پیش بینی گردد. در حقوق فرانسه برخلاف ایران مقررات مربوط به حضانت کودک به صورت منسجم و منقّح با ضمانت اجرای دقیق و مناسب پیش بینی شده است و درصورت اجرای ولایت ابوینی تنها توسط یکی از والدین، دیگری حق نظارت بر آن را دارد. همچنین درصورت وجود مشکلات عاطفی و اجتماعی در خانواده، امکان همراهی مددکاران تربیتی، در محیط خانواده یا خارج آن، برای کمک به والدین در اجرای بهتر ولایت ابوینی وجود دارد. در این تحقیق با بررسی مسئله حضانت کودکان در فقه امامیه، حقوق ایران و حقوق فرانسه، با هدف هرچه غنی تر شدن و اصلاح قوانین موجود، به مقایسه نظام های حقوقی مذکور پرداختیم.
- Abstract
- Children, as part of the holy institution of family, and because of their natural and social limits, need special support from parents, society and legislator. Child custody is one of the institutions provided for protection of children. The support and education of children in Imami jurisprudence and Iranian law called "child custody". In French law, the set of rights and duties aimed at the welfare of the child is called "parental authority" which is vested in the father and mother until the majority or emancipation of the child. Authority of parents over education and support of children brings the right of modest punishment on one hand, but it also brings the civil responsibility of the actions of minor to parents as his conservators. Surely their power is not absolute and in case the welfare of the child so requires, may be limited or withdrawn from the parents. Although we cannot frame all moral duties of parents and children with respect to each other within the juridical rules, but at the same time, we need to have appropriate provisions and civil and penal guarantees in order to protect children’s safety, health and education. In French law, to the contrary with the Iranian law, the provisions regarding the child custody are provided coherently with the precise and appropriate penalties which guarantee the implementation of the laws. As an example, if one of the parents exercises the parental authority, the law gives the monitoring right to the other one. Also, if there are emotional or social issues within the family, measures of educational assistance could be judicially ordered to help the parents fulfill their parental authority. In this research I compare child custody in three juridical regimes, Imami jurisprudence, Iranian law and French law and I hope it would help to fill the gaps and enrich current family laws in Iran.