عنوان پایان‌نامه

فهم تجارب زیسته قوم گرایان آذری : مطالعه کیفی در استان آذری زبان ایران _ معصومه احمدی ملک کیان



    دانشجو در تاریخ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فهم تجارب زیسته قوم گرایان آذری : مطالعه کیفی در استان آذری زبان ایران _ معصومه احمدی ملک کیان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61477;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4523
    تاریخ دفاع
    ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲

    چکیده در این پژوهش به فهم و بررسی تجربه زیسته قوم گرایان آذری، طی روند قوم گرا شدن آنها پرداخته ایم. اینکه قوم گرا شدن برای این افراد با چه احساسات، تجارب و چالش هایی همراه بوده و آن ها چه واکنش هایی به این آگاهی ها و تجارب و چالش ها داده اند. روش شناسی مورد استفاده، پدیدارشناسی بوده که یکی از شاخه های اصلی پزوهش کیفی می باشد. پدیدارشناسی یک روش استقرایی و توصیفی است که برای بررسی پدیده ها آن طور که برای سوژه های انسانی ظاهر می شوند به کار می رود. تعداد مشارکت کنندگان در تحقیق 25 نفر بوده است که با روش نمونه گیری گلوله برفی- از انواع نمونه گیری هدفمند- انتخاب شده اند. اشباع نظری ملاک تعیین تعداد نمونه ها بوده است. برای گردآوری داده های مورد نیاز از تکنیک مصاحبه روایی سود جسته ایم و از مشارکت کنندگان خواسته ایم که داستان زندگی خود را با ذکر جزئیات و با تمرکز بر موضوع تحقیق روایت کنند. در انتها برای تحلیل و تفسیر داده ها، تکنیک تحلیل محتوای عرفی یا قراردادی را مورد استفاده قرار داده ایم. با استفاده از این روش از مصاحبه های پیاده شده، چهارده تم استخراج نموده ایم که هر کدام از این تم ها بخشی از تجربه زیسته مشارکت کنندگان را ترسیم می کند. واژه های کلیدی: قومیت، قوم گرایی، آذربایجان، پدیدارشناسی، تجربه زیسته، مصاحبه روایی
    Abstract
    Abstract This study attempted to investigate and understand the lived experience of Azeri ethnicists in process of their movement into being the ethnicist. Thus we want to know that what emotions, ideas or challenges (both subjective and objective) accompanied the experience of becoming an Azeri ethnicist and subsequently exploring of ethnicists’ reactions to these perceptions, challenges and experiences. The methodology that employed in this study is the phenomenology, one of the main branches of qualitative research. Phenomenological research is an inductive and descriptive method used to investigate objects not in itself but as they appear for human subjects in their totality. Total number of participants (that interviewed) was 25, including of Azeri ethnicists of both sex that were selected through sampling technic of snowballing, is itself one type of purposive sampling. The number of sample determinated by theoretical saturation criteria. The technic that adopted for data gathering was narrative interview in which participants are wanted to narrate their own life story in detail, focusing on subject matter. Ultimately conventional content analysis technic was used for interpreting and organizing data. Applying this method, we derived 14 themes from transcripted interviews, each of which covering and conceptualizing one part of participants’ lived experience. Key words: Ethnicity, Ethnicism, Azerbaijan, Phenomenology, Lived Experience, Narrative Interview