مطالعه پیامدهای اجتماعی جنگ هشت ساله عراق علیه ایران در تجربه زیسته نابینایان جانباز استان کردستان _ مهدی فردیان
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61810;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4612
- تاریخ دفاع
- ۰۷ آبان ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهدی فردیان
- استاد راهنما
- سیدحسن حسینی
- چکیده
- مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه پیامدهای اجتماعی جنگ 8 ساله عراق علیه ایران در تجربه زیسته نابینایان جانباز استان کردستان صورت گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه جانبازان نابینای مطلق استان کردستان بوده است که از روش کیفی و مصاحبه برای جمع آوری دادهها استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان میدهد که جنگ به عنوان پدیدهای گسترده دارای تبعاتی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و غیره میباشد و جامعهای که با این پدیده مواجه میشود تحت تأثیر این تبعات قرار میگیرد. پیامد های اجتماعی جنگ در دو بعد جانبازی و نابینایی بر زندگی نابینایان جانباز و تا حدودی خانوادههای آنها تأثیر گذاشته است. رابطه معناداری میان سن مجروحیت و پیامد های ناشی از جانباز نابینا شدن وجود دارد. بدین معنا که هرچه سن فرد مجروح پایینتر بوده باشد پیامدها در سطح پایینتری قرار داشتهاند و بلعکس. نابینایان جانباز با مشکلات فراوانی در امر تحصیل مواجه هستند، نبود منابع کافی و در دسترس جهت مطالعه، وجود مشکل در رفت و آمد به محیط های تحصیلی، نگرش منفی به امتیازات تحصیلی که به ایشان داده میشود مانند سهمیه قبولی در کنکور، محدودیت در انتخاب رشته به غیر از حوزه علوم انسانی. یکی از یافتههای دیگر این پژوهش این مهم است که علاوه بر تمام مشکلات ناشی از نبود بینایی، نابینایان جانباز متفاوت در جامعه دیده میشوند و متفاوت شناخته میشوند. زمانی که فرد نابینا فعالیتی همچون تحصیل را انجام میدهد در ذهن بعضی نمیگنجد که نابینا هم میتواند تحصیل کند، او قهرمان فرض میشود. زمانی هم که با داشتن مدرک تحصیلی مناسب برای پیدا کردن شغلی به ارگان یا مؤسسهای مراجعه میکند او را ناتوان و نالایق فرض میکنند. واژگان کلیدی: جنگ، جانباز، نابینا، تجربه زیسته، معلولیت.
- Abstract
- Introduction: This thesis is aim to studying social consequences of the Iran-Iraq war’s in the life of blind’s Kurdistan province. Method: Statistical society of this research consists of all the absolute blinds of Kurdistan province. The method which used is qualitative and conversation for collecting data. Finding: the consequences of the research has been shown that the war was wide phenomenon which has the social, economical, political, educational and etc. consequences and a society which confronted with this phenomenon, surely affected by this consequences. We face to the significant relationship between the age of wounded and the consequences of the wounded blind. It means that as the age of being wounded has been more little, it’s consequences has been more little and vise versa. Wounded blind has been confronted with the so important challenges, like the little resources for studying, the problem of going to the university, the negative attitude to their advantage that had been given to the like: accepting in the university and limitless of choosing the field of them (except in the humanitarian fields). The finding of this thesis shows that except of all the problems of being wounded blind, they has seen different and because of it, they has recognized different also. When the blind person has down activity like accepting in the university, this is so strong for the people and they look at them like a champion, but paradoxically when this blind persons with a high certificate going to office for finding the job, she or he has been supposed unable and non-qualified.