عنوان پایان‌نامه

تشخیص خطای ناهم محوری در موتور القایی رتور قفسی مدلسازی شده به روش مدار معادل مغناطیسی سه بعدی



    دانشجو در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تشخیص خطای ناهم محوری در موتور القایی رتور قفسی مدلسازی شده به روش مدار معادل مغناطیسی سه بعدی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2252;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58258
    تاریخ دفاع
    ۱۶ تیر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    جواد فیض

    مدل‏سازی ماشین القایی تحت خطا به منظور بررسی اثرات خطا بر رفتار و سیگنال های ماشین از اهمیت به سزایی برخوردار است. روش مدار معادل مغناطیسی روشی کارآمد در مدل‏سازی ماشین القایی به شمار می‏رود. در این پایان نامه مدل‏سازی سه بعدی موتور القایی به روش مدار معادل مغناطیسی تحت خطای ناهم محوری به منظور افزایش دقت در نتایج مدل‏سازی ارائه می‏شود. علی رغم اینکه ایده اصلی در مدل‏سازی سه بعدی، لحاظ کردن شارهای محوری است، با این حال افزایش دقت در محاسبه شار دندانه‏ها و گذردهی‏های فاصله هوایی و بهتر لحاظ شدن اثر تورب میله‏ها در مدل سه بعدی سبب افزایش دقت این مدل می‏شود. هم چنین با استفاده از روابط به کار رفته برای مدل‏های دو بعدی و سه بعدی، روشی برای محاسبه اندوکتانس‏های ماشین در هر دو حالت دو بعدی و سه بعدی ارائه می‏شود که تمام قابلیت‏ها مثل لحاظ کردن اثرات دندانه‏ها و یوغ‏های استاتور و رتور، تورب میله‏های رتور، اشباع مواد مغناطیسی و توزیع سیم بندی استاتور را دارد. با استفاده از این روابط اثر حذف دندانه‏ها و یوغ‏های استاتور و رتور بر اندوکتانس‏های محاسبه شده بررسی می‏شود و در ادامه اثر انواع ناهم‏محوری به عنوان یک خطای رایج در ماشین القایی، بر این اندوکتانس‏ها ارائه می‏شود. در نهایت نیز با استفاده از روش‏های تشخیص خطای مرسوم مانند تحلیل مشخصه جریان استاتور و شعاع ژیراسیون و با پردازش سیگنال‏های حاصل از مدل‏های دو بعدی و سه بعدی، اقدام به تشخیص خطای ناهم‏محوری شده است و نتایج با نتایج تجربی مقایسه شده است.
    Abstract
    In order to study the impacts of fault on the induction machine (IM) behavior, its proper modeling is essential. Magnetic equivalent circuit (MEC) can be considered as an efficient modeling method in induction machine. In this thesis, three-dimensional modeling of IM under eccentricity fault is presented using MEC. Although, the main idea in 3D modeling is to include the axial fluxes, however, enhancement of accuracy in teeth flux estimation, air gap permeance, and skew effect of bars in 3D model lead to a precise model of IM. Also, equations used in 2D and 3D models provide a method for estimation of inductances of IM. This method is capable to include the stator and rotor teeth and yokes, bars skew, core saturation and stator winding distribution in the model. Neglecting stator and rotor teeth and yokes upon the estimated inductances are examined. Impacts of eccentricity as a common fault in IM on the inductances of the motor are introduced. Finally by using the conventional fault diagnosis methods such as motor current signature analysis and Gyration Radius and processing the obtained signals from 2D and 3D models, eccentricity fault is diagnosed and validated by experimental results.