عنوان پایاننامه
تشخیص خطای ناهم محوری در موتور القایی رتور قفسی مدلسازی شده به روش مدار معادل مغناطیسی سه بعدی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2252;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58258
- تاریخ دفاع
- ۱۶ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمود قاسمی بیژن
- استاد راهنما
- جواد فیض
- چکیده
- مدلسازی ماشین القایی تحت خطا به منظور بررسی اثرات خطا بر رفتار و سیگنال های ماشین از اهمیت به سزایی برخوردار است. روش مدار معادل مغناطیسی روشی کارآمد در مدلسازی ماشین القایی به شمار میرود. در این پایان نامه مدلسازی سه بعدی موتور القایی به روش مدار معادل مغناطیسی تحت خطای ناهم محوری به منظور افزایش دقت در نتایج مدلسازی ارائه میشود. علی رغم اینکه ایده اصلی در مدلسازی سه بعدی، لحاظ کردن شارهای محوری است، با این حال افزایش دقت در محاسبه شار دندانهها و گذردهیهای فاصله هوایی و بهتر لحاظ شدن اثر تورب میلهها در مدل سه بعدی سبب افزایش دقت این مدل میشود. هم چنین با استفاده از روابط به کار رفته برای مدلهای دو بعدی و سه بعدی، روشی برای محاسبه اندوکتانسهای ماشین در هر دو حالت دو بعدی و سه بعدی ارائه میشود که تمام قابلیتها مثل لحاظ کردن اثرات دندانهها و یوغهای استاتور و رتور، تورب میلههای رتور، اشباع مواد مغناطیسی و توزیع سیم بندی استاتور را دارد. با استفاده از این روابط اثر حذف دندانهها و یوغهای استاتور و رتور بر اندوکتانسهای محاسبه شده بررسی میشود و در ادامه اثر انواع ناهممحوری به عنوان یک خطای رایج در ماشین القایی، بر این اندوکتانسها ارائه میشود. در نهایت نیز با استفاده از روشهای تشخیص خطای مرسوم مانند تحلیل مشخصه جریان استاتور و شعاع ژیراسیون و با پردازش سیگنالهای حاصل از مدلهای دو بعدی و سه بعدی، اقدام به تشخیص خطای ناهممحوری شده است و نتایج با نتایج تجربی مقایسه شده است.
- Abstract
- In order to study the impacts of fault on the induction machine (IM) behavior, its proper modeling is essential. Magnetic equivalent circuit (MEC) can be considered as an efficient modeling method in induction machine. In this thesis, three-dimensional modeling of IM under eccentricity fault is presented using MEC. Although, the main idea in 3D modeling is to include the axial fluxes, however, enhancement of accuracy in teeth flux estimation, air gap permeance, and skew effect of bars in 3D model lead to a precise model of IM. Also, equations used in 2D and 3D models provide a method for estimation of inductances of IM. This method is capable to include the stator and rotor teeth and yokes, bars skew, core saturation and stator winding distribution in the model. Neglecting stator and rotor teeth and yokes upon the estimated inductances are examined. Impacts of eccentricity as a common fault in IM on the inductances of the motor are introduced. Finally by using the conventional fault diagnosis methods such as motor current signature analysis and Gyration Radius and processing the obtained signals from 2D and 3D models, eccentricity fault is diagnosed and validated by experimental results.