عنوان پایان‌نامه

ارائه الگوی آتشباری مناسب برای لرزش های ایمن در حفاری تونل- مطالعه موردی تونل راه آهن مسیر قم- دلیجان



    دانشجو در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه الگوی آتشباری مناسب برای لرزش های ایمن در حفاری تونل- مطالعه موردی تونل راه آهن مسیر قم- دلیجان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2343;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58361
    تاریخ دفاع
    ۲۸ خرداد ۱۳۹۲

    استفاده از روش حفاری و آتشباری در حفر تونل هایی که از زیر مناطق حساس مانند مناطق مسکونی، شریان های حیاتی (خطوط انتقال انرژی)، راه های ارتباطی و... می گذرند، نیاز به بررسی های جامع، کامل و نیز اعمال ضریب ایمنی بالا دارد. در صورت سهل انگاری در اجرا، خسارت های جبران ناپذیری به وجود می آید. در کیلومتر 24 جاده قم - اصفهان، در منطقه دلیجان، تونلی برای عبور قطار سریع السیر قم - اصفهان در دست احداث است. این تونل از زیر دو خط لوله گاز اصلی (خروجی از پالایشگاه اصفهان) عبور می کند. امکان استفاده از حفاری و آتشباری در این تونل در دست بررسی می باشد. تونل کیلومتر 28 جاده قم - اصفهان، از نظر زمین شناسی مشابه تونل کیلومتر 24 است. بررسی های انجام گرفته، به صورت آزمایشی بر روی این تونل صورت گرفته است. در این پایان نامه، داده های زمین شناسی محل انفجار با استفاده از اطلاعات به دست آمده از دو گمانه، در تونل کیلومتر 24 و 28 جمع آوری شد. از این داده ها در شبیه سازی انفجار استفاده شد. چند نرم افزار که قابلیت شبیه سازی کردن بار دینامیکی را دارند، مورد بررسی قرار گرفتند. با مقایسه این نرم افزارها و با توجه به نقاط ضعف و قوت آنها، نرم افزار ABAQUS برای شبیه سازی انفجار انتخاب شد. با استفاده از انفجارهای آزمایشی، حداکثر سرعت ذرات (PPV) در نقاط مشخصی به دست آمد. از PPV به دست آمده در این نقاط مشخص، در شبیه سازی انفجار استفاده شد. مسئله انفجار به دو روش شبیه سازی شد. نتایج به دست آمده از هر دو روش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. واریانس و ریشه مربع میانگین خطا برای روش اول و دوم به ترتیب: %01/93، 55/0 و %24/9، 01/2 است. بنابراین روش اول شبیه سازی، نتایج دقیق تری نسبت به روش دوم، ایجاد کرد. اما روش دوم، از روش اول مستقل تر بوده و نیازی به انفجارهای آزمایشی نداشت. مقدار PPV روش اول و دوم به ترتیب 97/5 و 32/20 میلیمتر بر ثانیه است و با توجه به PPV مجاز (20 میلیمتر بر ثانیه) می توان گفت مقدار ماده منفجره و الگوی آتشباری مناسب بوده و لرزش خطرناک در لوله های گاز ایجاد نمی کند.
    Abstract
    The drilling and blasting method to dig tunnels that pass underneath sensitive areas, such as residential areas, lifelines (power lines), communication lines and etc. This subject needs to comprehensive and full studies and also it needs to apply high safety factor. In case of neglect on the implementation, irreparable damages will occur. The tunnel is being constructed for passage of a high speed train Esfahan – Qom, in the 24 km of Esfahan – Qom road, in Deleajan area. The tunnel passes from under two of the main gas pipelines (output of the Esfahan Oil Refinery). The possible of usage from drilling and blasting of the tunnel is under review. The 28 km road tunnel Qom – Esfahan is similar 24 km road tunnel from aspects of geology. Reviews conducted, they has been done on the tunnel experimentaly. In this thesis, Geological data for explosion site were collected by using data obtained from two boreholes in the tunnel of 24 km and tunnel of 28 km. The data was used in simulation of explosion. Some software were reviewed that they could simulate dynamic load. By comparing the software and with attention to their strengths and weaknesses points, ABAQUS software was chosen to simulate explosion. By using test explosions obtained PPV at certain points. The PPV obtained at these certain points was used at simulation of explosion. The explosion was simulated in two ways. The results of both ways were analyzed. VFA and RNSE for the first and second method are respectively: 93.01%, 0.55 and 9.24%, 2.01. So that the first simulation method created more accurate results than the second method. But the second method was more independent than the first method and it did not require to test explosions. The first and second method PPV are respectively: 5.97 and 20.32 (mm/Sec). With respect to the allowable PPV (20 mm per second) can be said that the amount of explosives and blasting patterns was appropriate and vibration does not cause dangerous gas pipes.