بررسی روایات مواجهه با مرگ جوان ایرانی در سینمای ایران
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62229;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4693
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- بهروز اشرف سمنانی
- استاد راهنما
- یوسف علی اباذری
- چکیده
- هرچند مرگ واقعه¬ای است که برای تمامی انسان¬ها رخ می¬دهد؛ اما مواجهه با مرگ، وضعیتی است که در آن فرد با این واقعیت روبرو می¬گردد که زندگی او رو به پایان است و از آن گریزی نیست. هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که یک جوان ایرانی چگونه با مرگ خویش به عنوان یک واقعیت مواجه می¬گردد؟ و این که چگونگی مواجهه با مرگ جوان ایرانی از نسلی به نسل دیگر تفاوت معناداری پیدا خواهد کرد یا خیر؟ بدین منظور فیلمهای منتخب سینمای ایران در سال¬های مابین 1357-1375 و 1376-1387 با روش تحلیل ساختاری روایت رولان بارت مورد بررسی قرار گرفتند تا تیپ¬های ناب جوانان ایرانی به هنگام مواجهه با مرگ و مهمترین ابژه¬های مرگ در دو نسل سال¬های جنگ و انقلاب و سال¬های پس از جنگ و انقلاب، تحلیل و ارائه گردد.
- Abstract
- Although death is an event that occurs for everyone, but death encouter is a condition in which a person is faced with the fact that his life is nearly over and there is no way out. The purpose of this study is to investigate how it is that a young Iranian is facing his death as a fact? And how young Iranian facing death from generation to generation will find a significant difference or not? Therefore the selected movies in the years between 1978 – 1996 and 1997 – 2008, were examined using Roland Barthes structural analysis of narrative, to present the analysis pure type of young Iranian, when facing death and the death of important objects in two generations during the revolution and the war and the years after the revolutiona and the war. Keywords: Young Iranian facing death- Structural analysis of narrative- generational objects of death –the generation during the revolution and the war- the generational after the revolutioan and the war