عنوان پایاننامه
پیش بینی بازار بورس از دیدگاه شبکه¬های اجتماعی
- رشته تحصیلی
- مهندسی برق-کنترل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2348;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60542
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- حامد آریا کیا
- استاد راهنما
- اشکان رحیمی کیان, مسعود اسدپور
- چکیده
- در این گزارش ما سعی کردهایم که یک مدل بازار سهام عامل محور را با اندرکنشهای اجتماعی ارائه کنیم، در اینجا ما مدل خود را در شرایط اجتماعی مختلف بررسی کردهایم، همچنین ما یک مدل اقتصاد کلان ساده با عاملین غیرهمگن را که میتوانند بر اساس شرایط اجتماعی و اقتصادی (کلان) باورهای خود را تغییر بدهند، ارائه کردیم. در اینجا تاثیرات دو جهتی بین باورهای عاملین و دورههای اقتصادی مورد توجه قرار گرفتهاند، جایی که اعتقادات عاملین تغییرات قیمت را پی میگیرد و تغییرات قیمت اعتقادات عاملین را پیگیر میشود، در اینجا ما یک مدل سادهی اجتماعی را برای تغییر باورها با سه نوع عامل خوشبین بدبین و نگهدارنده ارائه میکنیم. هر عامل باورش را بر اساس قیمت مورد انتظار بعدی و باورهای فعلی همسایههای در دسترسش تغییر میدهد و این ساز و کار میتواند به عنوان یک بخش تشکیل عقیده برای عاملین تلقی شود. کلمات کلیدی : مدلهای عامل محور Agent-based models شبکههای اجتماعی Social Networks مکانیزم تشکیل عقاید Opinion formation mechanism مدل اقتصاد کلان Macroeconomic Model
- Abstract
- In this report, we have tried to present an agent-based stock market model with social interactions, here we have analyzed our model with different social environment; also we present a simple macroeconomic model with heterogeneous agents which can change their beliefs based on social and macroeconomic conditions. Here the bi-directional influences between agents beliefs and economic cycles have been considered, where agents beliefs follow the price movement and the price movement follows the beliefs of agents, here we present the simple social model for opinion changes with three kinds of agents, optimistic, pessimistic and holding. Each agent changes its own belief based on the next expected price and current beliefs of its immediate neighbors, this mechanism can be interpreted as an opinion formation part for agents. Keywords: Agent-based model, Social networks, Opinion formation, Macroeconomic models