عنوان پایاننامه
بررسی تحلیلی و آزمایشگاهی مقاومت برش اصطکاکی در فصل مشترک بتن جدید و قدیم با آرماتورهای دوخت
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2015;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66925
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- علیرضا شربتدار
- استاد راهنما
- عبدالله حسینی
- چکیده
- در بعضی مواقع در طراحی مقاطع بتنی مسلح، انتقال برش در امتداد سطح مشخصی بایستی در نظر گرفته شود.مواردی چون دستکها، شانهها، اتصال بین مقاطع پیشساخته، اتصال بین صفحات دیافراگم، اتصال بین درزهای جدایی، سطوح بتنریزی شده مجزا و با تاخیر زمانی، مقاطع ترکخورده و اتصالات در مقاومسازی و بهسازی سازه از این قبیل موارد میباشند. عملکرد برش اصطکاک در انتقال برش با استفاده از آرماتورهای انتظار داول شناخته شده و کاربرد وسیعی دارد. در تعمیر و تقویت سازههای بتنی انتقال برش با استفاده از برش اصطکاک حایز اهمیت میباشد. یکی از راهکارهای تعمیر و تقویت سازههای بتنی، افزایش ابعاد المانهای بتنی مانند فونداسیون است که لزوما میبایست میلگردهای دوخت در بتن قدیم کاشته شده و سپس بتن جدید ریختهشود تا به مقصود مورد نظر دست یابیم. از آنجایی که در فصل مشترک بتن جدید و قدیم فرضیه برش اصطکاکی حاکم است، بنابراین طراحی آرماتورهای کاشت بر اساس فرضیه برش اصطکاکی صورت میگیرد. در این پایاننامه به منظور ارزیابی مقاومت برش اصطکاکی در فصل مشترک بتن جدید و قدیم با استفاده از آرماتورهای دوخت، بر روی 9 نمونه پوشآو با مقادیر مختلفی از آرماتورهاآزمایشاتی صورت پذیرفت.پارامترهای مورد مطالعه در این آزمایشات عبارتند از : بررسی تاثیر (1) نوع آرماتورهای کاشت ، (2) تعداد آرماتورهای کاشت (3) نوع سطح برش (صاف و مضرس)(4) عمق آرماتورهای کاشت. با توجه به بررسی اثر پارامترهای فوق، مدهای شکست و شکل منحنی تنش- تغییرشکل ارزیابی شده وهمچنین رابطهای مناسب و کاربردی برای ارزیابی مقاومت برش اصطکاکی با استفاده از آرماتورهای دوخت ارایه میشود. مدل منحنی تنش - تغییرشکل آزمایشهای فوق به صورت ایدهآل معرفی و همچنین روابطی برای ارزیابی مقاومت برش اصطکاک ارایه گردید.
- Abstract
- In many countries a very large percentage of reinforced concrete buildings are 40 years old, or even older, so construction Retrofitting is the important issue in the world, Subsequently installed reinforcement bar connections with injection adhesive have at all times been applied, although design rules and installation have not been clearly regulated in any way until recently, this study deals with the effect of bond thickness, anchorage depth, rebar spacing, type of adhesive anchor, number of anchor bolt and type of the shear surface(smooth or serrate), on capacity of shear friction on push-off specimen with an adhesive anchor. to this end one part of experimental push-off specimens was concrete with serrate surface or smooth surface and then hardened concrete was drilled and rebars with the strain gages was anchoraged on the hardened concrete with injection adhesive epoxy and finally another part of push-off specimen was prepared and after 28 days the specimens were tested with absolute shear load. an adhesive anchor is a reinforcing bar into a drilled hole in hardened concrete with a structural adhesive acting as a bonding agent between the steel and concrete of push-off specimen. Finally the results of test specimen was compared with analytical analyse and a relation based on failure mode(concrete cone failure, adhesive/concrete interface bond failure, steel/adhesive interface bond failure, mixed bond failure, bond failure and steel failure) was obtained between influence parameters of shear friction capacity at the cold joint with adhesive anchors based on test results and analytical study.