عنوان پایان‌نامه

مدل‌سازی عددی انتقال رسوب در کانال‌های دسترسی بنادر



    دانشجو در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل‌سازی عددی انتقال رسوب در کانال‌های دسترسی بنادر" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1946;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64046
    تاریخ دفاع
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    محمدرضا رجب
    استاد راهنما
    سیدپیمان بدیعی

    در این تحقیق، یک مدل دوفازه دو بعدی قائم جهت شبیه سازی الگوی رسوبگذاری در کانال دسترسی بنادر با تأکید روی لایه بار بستر ایجاد گردیده است. پس از معرفی فیزیک حاکم بر جریانات رسوبی با تکمیل یک مدل هیدرودینامیک دو بعدی موجود، مدلی دوفازی جهت شبیه‌سازی دینامیک جریان آب و رسوب توسعه داده شد و سپس عملکرد مدل در شبیه‌سازی فرآیند عبور جریان حاوی رسوبات از یک ترانشه حفر شده در جهت عمود بر جهت جریان مورد ارزیابی قرار گرفته است. از جمله اقدامات تکمیلی صورت گرفته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: • تکمیل معادلات جریان و آشفتگی با وارد کردن اثر رسوب از طریق به‌کارگیری معادلات دوفازه اویلر-اویلر • اعمال تغییرات لازم در الگوریتم شکاف زمانی با توجه به اصلاحات صورت گرفته • گسسته‌سازی معادلات میدان رسوب با استفاده از روش احجام محدود • صحت‌سنجی مدل در شرایط مختلف جریان از جمله جریان غیریکنواخت به منظور تأکید بر عملکرد مدل در بار بستر شبیه‌سازی صورت گرفته در باربستر با معیارهای ارائه شده درمراجع فنی مقایسه گردید و علاوه بر تأیید شبیه‌سازی، پارامتر سرعت نسبی سیال و رسوب، به‌عنوان معیار تشخیص ضخامت لایه باربستر معرفی گردید.
    Abstract
    The objective of this research is to develop and create a Two Phase-Two Dimensional model in order to simulate the quality of sediment transport in nonuniform flow actually in approach channel port with an emphasis on bed load layer. For this reason Two dimensional-Two phase equation is define. Then develop a hydrodynamic model in base of equation. After simulated many of situation in uniform and nonuniform condition the result say the model was acceptable. For develop model in hydrodynamic fellow object is considered: • Discrete equation in Two-Phase model • Modify Advection-Diffusion equation • Modify model • Develop Time splitting method After modify and develop hydrodynamic model sediment module is created. For this section: • Discrete Two-Phase equation with finite volume method • Consider all interaction force between sediment and fluid • Check model in uniform and nonuniform flow condition The model simulated a lot of condition and that have good result compared experimental data .in suspention layer the model was graet. In many of litture we don’t have a lot formula about bed layer sediment character include bed load layer thickness, particle velocity, concentration, morphology and etc. in this research the Criterion defined and based on the bed load layer thickness calculated and check with experimental formula. The criterion is relative velocity between fluid and sediment particle. Various conditions for nonuniform flow such as different flow velocity, particle diameter and various garadient was applied. The result as set of graph presented and discussed about effect of any parameter on result in bed load layer. The result emphasize that bedload layer adjust with new hydrodynamic condition immediately.