عنوان پایاننامه
پایانه اتوبوسرانی شرق تهران
- رشته تحصیلی
- تکنولوژی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49886
- تاریخ دفاع
- ۲۱ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- نسیبه محمدی
- استاد راهنما
- حشمت اله متدین
- چکیده
- ازمهم ترین فضاهایی که همسازی سازه با معماری کاملا در آن به چشم می خورد، پایانه مسافربری می باشد. طراحی پایانه ها به علت نیاز این فضاها به ایجاد یک سقف سبک با دهانه های زیاد، لزوم شفافیت و خوانایی فضا، لزوم طراحی معماری کاملا منطبق با فعالیت های انسان ضرورت انطباق سازه در پایانه بر کاربری های اصلی فضا، از جمله ورودی ها، باجه های بلیط فروشی و سکوهای سوار و پیاده شدن مسافران، و تبعیت سازه از یک نظام محدود در عین پویایی فضا، طراحی ویژه ای محسوب می شود. این رساله در قالب دو فصل ارائه شده است.فصل اول به بررسی و شناخت موضوع طرح و در نهایت دستیابی به ایده هایی برای طراحی می پردازد و در فصل دوم طرح نهایی بر آمده از نتایج به دست آمده در فصل اول معرفی خواهد شد. فصل اول در قالب 5 بخش تنظیم گردیده است. در بخش اول با عنوان "شناخت موضوع و بستر طرح"، پایانه و بستر طرح پایانه اتوبوسرانی شرق تهران به صورت جداگانه بررسی شده اند.در بخش دوم با عنوان "استانداردها و ضوابط طراحی" استانداردها و ضوابط فضاهای درونی و بیرونی پایانه اتوبوسرانی و ارتباطات قائم و افقی در سایت و در بنا ارائه شده اند. در بخش سوم با عنوان " معرفی فضاها و عملکردها"، سعی شده است تمامی فضاهای موجود در یک پایانه با توجه به سه مسیرخارج از بنا شامل مسیر ورود مسافرین عازم سفر، خروج مسافرین از راه رسیده و ورود و خروج اتوبوسها و دو عملکرد داخل بنا شامل عملکرد مسافر از راه رسیده و عملکرد مسافر عازم سفر، مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و نتایجی برای استفاده در بخش طراحی به دست آید. در فصل 4 با عنوان " بررسی نمونه های موجود" چند ترمینال مورد تحلیل و بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. در فصل 5 با عنوان "طراحی سازه درپایانه ها"، به معرفی و تحلیل و بررسی سازه های مورد استفاده در ترمینال های بزرگ دنیا و در نهایت رسیدن به ایده هایی برای طراحی سازه ای مطلوب برای پایانه پرداخته شد. فصل دوم شامل دو بخش است. در بخش اول با عنوان "تحلیل سایت"، سایت طرح به صورت کامل معرفی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و نتایجی برای نحوه جهت گیری بنا و دسترسی به ساختمان به دست آمده است. در بخش دوم با عنوان "برنامه فیزیکی و روند طراحی"، تدابیر طرح برای پاسخگویی هرچه بهتربه عملکرد و رسیدن به یک برنامه فیزیکی مطلوب شرح داده شده و در نهایت با توجه به نتایج
- Abstract
- A bus terminal is one of the most important places where demonstrates the compatibility of architecture with structure completely. Designing some buildings like terminals is considered a special design because of some of these places` requirements such as: a light roof with a large span, transparency, being consistent with human`s need, necessity of designing a structure which is in conformity with the function of spaces such as entrances, box offices, platforms and etc. This thesis is composed of two chapters. The first chapter examines the issue of the project, introduces it and finally offers some ideas for designing. In the second chapter, the final design which is based on the results of the first quarter will be introduced. The first chapter is set in five parts. In the first section, titled "Understanding the issue and the condition of the project`s site", bus terminal and the site of the project which is located in the east of Tehran have been investigated separately. In the second part, entitled "Standards and Design Criteria" standards and criteria for internal and external spaces and vertical and horizontal circulation in the site and in the building are provided. In the third section, entitled "Introduction to spaces and functions" all spaces in the building of a terminal due to three routes out of the building including an entry path for travelers, an exit route for passengers who are just arrived and a path for buses` entry and exit and two interior functions, departure and arrival, are analyzed and the results will be used in the process of design. In the fourth part, entitled "Evaluation of the existing terminals" some terminals have been analyzed and compared. The fifth section, entitled "Structural design in terminals", introduces and analyzes the world's great structures used in the terminals and achieves some ideas to design a suitable structure for a bus terminal. Chapter two consists of two parts. In the first section, entitled "The Site",