عنوان پایان‌نامه

طراحی مرکز موسیقی زاینده رود با رویکرد به نماهای رسانه ای



    دانشجو در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مرکز موسیقی زاینده رود با رویکرد به نماهای رسانه ای" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تکنولوژی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46070
    تاریخ دفاع
    ۲۱ مهر ۱۳۸۸

    در سالهای اخیر شاهد رشـد کمی آثار تولید شده در عرصه موسیقی کشور هستیم، رشدی که تـنها پیشرفت کمی آن مد نظر قرار گرفته است و ویژگیهای کیفی و اصولی موسیقی و به خصوص موسیقی ملی غالبا مهجور مانده اند. یکی از عوامل بسیار موثر در پایین آمدن سطح کیفی موسیقی ، فقدان فضا های مناسب و استاندارد در عرصه اجرا و آموزش موسیقی است. این نارسایی در تمامی شهر های ایران از جمله شهری به قدمت و بزرگی اصفهان نیز نمودی عینی دارد. رساله پژوهشی حاضر، تلاشی است جهت پاسخگویی به شاخص¬ترین نیازهای کالبدی جامعه موسیقی کشور. مبنای این تصمیم¬گیری از یک سو مبانی مشترک موجود بین معماری و موسیقی مانند ریتم، حرکت، تکرار، نظم، وزن و امثال آن است و از سویی دیگر یک عقب¬ماندگی مشترک این دو هنر عصر حاضر و نداشتن هویت تعریف شده، مستقل و جوابگو به نیازهای متنوع جامعه می¬باشد. مرکز موسیقی زاینده رود با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، علمی، تاریخی و هنری خود طراحی شده است و شامل دو تالار بزرگ است. سالنی جهت اجرای موسیقی سنتی و دستگاهی ایران و سالنی بزرگتر و چند منظوره جهت اجرای گونه¬های شاخص موسیقی ایرانی و سایر موسیقی¬های موجود در جهان و در کنار این مرکز،بخشی تخصصی برای آموزش و پیشرفت انواع موسیقی در نظر گرفته شده است تا هنرمندان، هنرآموزان و اقشار گوناگون جامعه در شرایطی مناسب و استاندارد بتوانند به آموزش و تمرین موسیقی پردازند. رساله حاضر می کوشد تا با به دست آوردن دیدی کلی به موسیقی ، مبانی اولیه ی آنرا مورد بررسی قرار دهد و با نگاهی به تاریخچه تالار های اجرایی در جهان و ایران به مقوله طراحی سالنهای اجرا و مراکز آموزش موسیقی بپردازد . از سوی دیگر با توجه به پیشرفتهای روز افزون در عرصه فن آوری اطلاعات و تواناییهای خاص هوش مصنوعی در زمینه ایجاد نماهای دیجیتال این رساله رویکرد طراحی خود را در استفاده از نماهای پویای رسانه ای قرار داده است و به معرفی کلی نما های متعامل و نما های رسانه ای می پردازد که در واقع بخش قابل توجهی از نما های متعامل را به خود اختصاص داده اند که به معرفی و شرح چگونگی کارکرد آنها می پردازیم و با اصول اولیه و ویژگی های خاص این گونه از نماها آشنا خواهیم شد ونمونه های اجرا شده نماهای متعامل را مورد بررسی قرار میدهیم . و در پایان با بررسی اصول و ضوابط ایمنی ،کار کردی و آکوستیکی فضا های مرتبط با اجرا و آموزش به ارائه اصول اولیه طراحی پروژه حاضر خوا هیم پرداخت وبا توجه به تمامی موارد فوق به ارائه طرح نهایی پروزه پرداخته ایم.ُ
    Abstract
    In The Name of God Gist of the Text: During the recent years we witness a slow grow in works in the field of the state music, a growth that only a meager progress has been attributed to it and music fundamental and the quality peculiarities especially that of national are neglected. One the factors most effective decline of the music quality level is lack of suitable spheres and standard in the area of the music performance and training. This shortcoming also is exactly felt in all Iranian cities among them a city with old history and vastness of Esfahan. The present research dissertation is an effort made for answering to the most indicative requirements of structure of the State Music Association. Basis of this decision making is the joint bases existing between Architecture and music namely-rhythm, motion, repetition, order ,weight and the like of the one part and on the other part, joint backwardness of these arts of the contemporary era and have no defined, independent and answerable identities to various demands of the society." Zayandeh Roud Music Center" is designed with due regard to its cultural, social, scientific and art conditions and includes two large halls. A salon for performing Iranian traditional and divisional music and the larger and multipurpose hall for performance of Iranian distinctive various types and the other music existing in the World and alongside with this Center, a specialized division is considered for training and promotion of music of various natures, so as artists and art students and various stratums of the society, may engage in training and exercise of music under suitable and standard conditions. The present dissertation, tries through acquiring an overall view in music, to study in initial bases and through taking a glimpse on the performing halls history in Iran and the World, to on the other hand, in view of the