مطالعه رابطه بین سرمایه فرهنگی با انگیزه های سفر گردشگران خروجی از ایران (گردشگران مقاصد ترکیه، دبی و مالزی)
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4510;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61899
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- فرشته کسائی
- استاد راهنما
- علی اصغر سعیدی
- چکیده
- در هر دوره تاریخی سفر به انگیزههای مختلفی صورت میگیرد و گردشگران دلایل مختلفی برای انتخاب مقصد خود دارند. آگاهی از عوامل تأثیرگذار بر انگیزههای سفر افراد و همچنین ارتباط این انگیزهها با انتخاب مقصد نقش مهمی در پیشبینی الگوهای سفر دارد. از جمله عواملی که میتواند در انگیزه گردشگران برای سفر تأثیر داشته باشد سرمایه است. نقش سرمایه اقتصادی به عنوان عامل تأثیرگذار در مطالعات گردشگری مورد مطالعه قرار گرفته است؛ اما انواع دیگر سرمایه در مطالعات گردشگری کمتر مورد توجه بوده است. از جمله سرمایه فرهنگی است که در سه بعد تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده بروز میکند. رابطه بین سرمایه فرهنگی با عوامل انگیزه سفر موضوعی است که در این پایاننامه مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش با روش کمی پرسشنامه، با نمونه آماری 381 نفر در بین گردشگران سه مقصد ترکیه، دبی و مالزی انجام شده است. در این پژوهش با مرور ادبیات، 5 عامل دافعه (دانش، پرستیژ، اجتماعی/ ورزشی، رسیدن به آرامش، محدودیتهای اجتماعی) و 6 عامل جاذبه (آزادیهای فردی و اجتماعی، هزینه/خرید، جشنوارههای مقصد، جاذبه طبیعی/تاریخی، دسترسی، امکانات تفریحی) مشخص شده است. یافتههای پژوهش نشان می¬دهند که با توجه به تفاوت در ویژگیهای فردی، اجتماعی و اقتصادی، تفاوتهای قابل توجهی در انگیزه سفر افراد وجود دارد؛ بدین معنی که میانگین عامل اجتماعی/ سرگرمی مردان بالاتر از زنان است. در عوامل رسیدن به آرامش، محدودیت¬های اجتماعی و عامل هزینه/خرید میانگین زنان بالاتر از مردان است. همچنین افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل به دلیل عامل محدودیت¬های اجتماعی سفر می¬کنند. نتایج نشان می¬دهد که با بالا رفتن تحصیلات گردشگران میزان عوامل انگیزشی دانش و رسیدن به آرامش نیز در آنها بالا می¬رود. همچنین افراد با تحصیلات بالا بیشتر از سایرین به دلیل عوامل محدودیت¬های اجتماعی و امکانات تفریحی به سفر می¬روند. نتایج نشان می¬دهد که با بالا رفتن سن، رفتن به سفر به دلیل عوامل پرستیژ، محدودیت¬های اجتماعی، آزادی¬های فردی و اجتماعی و امکانات تفریحی در بین افراد نمونه کم می¬شود. نتایج تحقیق حاکی از این است که با بالا رفتن میزان سرمایه فرهنگی افراد، میزان برخی عوامل انگیزه سفر که شامل عوامل دانش، اجتماعی/ورزشی، جشنواره¬های مقصد، جاذبه طبیعی/ تاریخی و امکانات تفریحی هستند، نیز در آنان بالا خواهد رفت. نتایج این تحقیق نشان می¬دهد که گردشگران ایرانی مقصد دبی در عامل محدودیت¬های اجتماعی دارای میانگین بالاتری نسبت به گردشگران سایر مقاصد مورد بررسی در این تحقیق هستند. همچنین گردشگران مقصد مالزی در عامل پرستیژ دارای میانگین بالاتری نسبت به سایر مقاصد هستند . نتایح حاکی از آن است که گردشگران ایرانی مورد بررسی در این تحقیق بیشتر به دلیل عوامل جاذبه آزادی¬های فردی و اجتماعی ، هزینه/ خرید و امکانات تفریحی تمایل سفر به دبی دارند. همچنین بررسی تفاوت میانگین در مقاصد مورد مطالعه نشان دهنده آن است که گردشگران ایرانی بیشتر به دلیل عوامل جاذبه امکانات تفریحی و جشنواره های مالزی به این کشور سفر می¬کنند. واژگان کلیدی: انگیزه سفر، عامل دافعه، عامل جاذبه، سرمایه فرهنگی، انتخاب مقصد، گردشگر
- Abstract
- Abstract: Tourists travel with various motives and choose their destinations with different reasons. Tourist’s information and knowledge play significant role to influence them to motive and choose certain destination. Among three types of capital, i.e., cultural, physical and social capital, the first and the former is a major factor to influence tourists’ motivation to choice. The role of economic capital as a factor influencing tourism has been widely studied, but less attention has been made to study on the determine role of role of cultural capital in tourism studies. The main objective of this thesis is to study the relationship between cultural capital and tourists’ motivation. Using quantitative method, with a sample of 381 tourists with three destinations: Turkey, Dubai and Malaysia investigate three dimensions of cultural capital based on five push factor factors, i.e., knowledge, prestige, social and sport, Relaxation, social constraints, and six pull factor, i.e., social and personal freedom, Expenditure/ shopping, festivals destinations, natural/ historical, access, facilities recreation. The results suggest that tourists with different levels of cultural capital have various incentives to travel destination. The results also indicate that Iranian tourists who choose Dubai as a destination feel more social limitations than others. Those who choose Malaysia as a tourist destination are looking for more Prestige than others. Results suggest that Iranian who choose Dubai are looking more for social and personal freedom, Expenditure/ shopping and recreation. Having compared the different averages in destination indicates that tourists choose Malaysia for multi-purposes such as attractions, entertainment and festivals of Malaysia. Keywords: motivation tourism, pull factor, push factor, cultural capital, destination choice, tourists