طرح ساماندهی واحیای سایت جهانی بیستون
- دانشجو
- شیرین حسنوند
- استاد راهنما
- غلامرضا اکرمی
- رشته تحصیلی
- مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8095;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43742
- تاریخ دفاع
- ۲۱ مهر ۱۳۸۸
- چکیده
- ثبت تاریخی آثار ، مناظر فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی، افتخاری بزرگ برای تاریخ و فرهنگ هر کشور محسوب می شود. این امر نه تنها باعث شناساندن میراث و تمدن آن کشور به جهانیان می شود بلکه توجهات و حمایت های جهانی را نیز به دنبال دارد. پرونده ثبت اثر بیستون در فهرست میراث جهانی در آوریل سال ???? میلادی توسط سازمان جهانی ایکوموس تایید و برای ثبت در فهرست آثار جهانی به کمیته میراث جهانی یونسکو فرستاده شد و در ژوئن سال جاری درنشست کمیته میراث جهانی به عنوان یک اثر منحصر به فرد و استثنایی به ثبت رسید.اما متاسفانه تنها کتیبه و چند اثر تاریخی دیگر در این فهرست ثبت شده اند. این در حالی است که در ترسیم و تصور منظر یک مجموعه تاریخی آنچه بیش از کالبد اهمیت دارد، بررسی اعتقادات، فرهنگ و روش زندگی مردمان هم عصر با آن مجموعه است که در شکل گیری آن فضا سهم به سزایی دارند. توجه به موضوع منظر فرهنگی، مبحثی است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. منظر فرهنگی ، محیط زیست اطراف ماست که از تداخل انسان در محیط پیرامونش پدید آمده است . منظر فرهنگی راوی داستان ساکنان پیشین آن و آرزوهای آنهاست ؛بازگو کننده نحوه تطابق انسانها با محیط زیست و چگونگی روند تخریب آن است. قرنهاست که بیستون در باور و فرهنگ مردم ایران زمین جای دارد. بیستون به دلیل شرایط جغرافیایی خاصی که دارد از آغاز زندگی بشر مورد توجه بوده است.وجود غارهای پیش از تاریخ که محل سکونت انسانهای نخستین بوده و قرار گرفتن در شاهراه های اصلی و تلاقی راه های غرب اهمیت ویژه ای به این محوطه داده است. کوه بیستون و سراب آن از اماکن مقدس ایرانیان باستان به شمار می آمده است و سالهای پس از اسلام نیز به دلیل وجود سراب های متعدد محل استراحت مسافرین و زائرین بوده است. در این میان شاعران ایرانی نقش بیستون را در ذهن و باور ایرانیان پررنگ تر کرده اند ،این کوه نمادی ازعشق و فداکاری است. وجود آثاری از ادوار مختلف زندگی( پیش از تاریخ تا کنون ) در این محوطه نیز نشان دهنده اهمیت و مورد توجه بودن آن است. در این پژوهش با بررسی عناصر منظر بیستون،در باور و فرهنگ مردم ایران زمین متوجه رابطه تنگاتنگ مردم روزگاران قدیم با طبیعت و تقدس آن خواهیم شد.
- Abstract
- Inscription of historic monuments, cultural and natural landscapes on the World Heritage List accounts a big pride to history and culture of any country. It not only causes to indicating of heritage and civilization of the country, but also it will be followed by world’s attentions and supports. The case of Bisoton monument inscription on the world heritage list acknowledge by international organization of Icomos in April 2005 and it was sent to Unesco World Heritage Committee for inscription o the world monument list and inscripted as a unique and exceptional monument in the World Heritage Committee’s convention in June current year, but unfortunately, just the inscription and some other historic monuments on the list inscribed. This is while in the depiction and conceiving of landscape of an historic complex what I is more important than framework is investigation into beliefs, culture and life style of people contemporary to that complex, which have significant effect on the formation of that compound. Consideration of cultural landscape matters is the topic that has been noticed in the recent years. Cultural landscape is the environment around as which has been emerged from human interference in his immediate environment. The cultural landscape is the narrator of its former inhabitant and desires, it’s repeater of humans adaptation way To environment and the quality of its destruction. Over centuries, Bisoton in belief and culture of Iranian people. because of special geographic condition, Bisoton has been noticed from the infancy of human life. Existence of prehistoric caverns which has been the habitat of primitives and locating in main ancient superhighways and west intersection ways have given particular significance to the site. Bisoton mountain and its mirage would have been taken into account of ancient Iran and because of divers mirage it also has been the resting place of passengers and pilgrims in the Islamic periods. At the same time, Iranian poets have highlighted the bisoton figure in Iranian belief and mind, the mountain is the symbol of love and sacrifice. Existence of inscriptions from different ages of life (prehistoric up to now) in the enclosure is also indicating of importance and its being noticeable. In present research, by investigation of bisoton landscape elements in the belief and culture of Iranian people, we will notice the immediate relation of antiquity’s people with its nature and sanctity.