عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی برنامه یکپارچه سازی حسی بر تولید گفتار ، ادارک شنوایی ، دامنه توجه ، رابطه والد - کودک و رابطه درمانگر - کودک در کودکان ناشنوا




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2651ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81815;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2651ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81815
    تاریخ دفاع
    ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
    دانشجو
    حمزه خادم
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    تعامل والد- کودک نقش بسیار حساسی در رشد و تحول بهنجار کودک دارد. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی درمان یکپارچگی حسی بر رابطه‌ی والد-کودک در کودکان نا‌‌شنوا‌ی با تأخیر تحولی اجرا شد. در مطالعه‌ ای شبه آزمایشی با طرحپیش‌آزمون- پس‌آزمون بدون گروه کنترل 7 کودک 12 تا 36 ماههی ناشنوای با تاخیر تحولی به‌صورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. برنامه‌ی مداخله‌ای که شامل تمرین هایی در زمینه ی یکپارچگی حسی بود طی 10 جلسه‌ی 30 الی 45 دقیقه‌ای اجرا شد و با استفاده از پرسش‌نامه‌ی پیانتا((1991,STRS رابطه‌ی والد- کودک در سه مرحله‌ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری سنجیده شد. نمره‌های این سه مرحله با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبیT تجزیه‌وتحلیل شدند.نتایج نشان داد که برنامه‌ی یکپارچگی حسی تعارضبین والد و کودک راکاهش داده و نزدیکی بین آنها را افزایش می‌دهد اما بر زیر مقیاس وابستگی و همچنین رابطه‌ی والد-کودک به‌طورکلی اثرگذار نیست که باتوجه به نوع خاص تعامل والدین با کودکان بانیازهای ویژه نیاز به پژوهش های بیشتر در این حیطه ضروری است.
    Abstract
    Child-Parent Relationship has a critical role in child’s normal development. This study aimed to investigate the effectiveness of Sensory Integration Therapy on Child- Parent Relationship among deaf Children with developmental delay. This Quasi-Experimental Study with Pretest-Post Test design without control group implemented on 7deaf children with developmental delay who were 12- 36 months old and selected with Non- Random Purposive Sampling. The population consisted of all deaf children with comorbidity of developmental delay. Interventional programme including sensory integration practices implemented during 10 sessions each lasted 30-45 minuetes And child- parent relationships were measured at three levels(pre-test, post- test and fallow up) using Pianta questionnaire(STRS,1991) and finally the scores were analyzed with repeated measure variance analyze and T-‌Student Tests.The results showed that this intervention effects Conflict and Closeness Sub- Scales but does not effect dependency subscale and child- parent relationship and by taking the special communication of parents of developmental delay children into consideration further study in future is suggested. Key Words: Sensory Integration Therapy, Child- Parent Relationship, Deaf Children With Developmental Delay.