عنوان پایاننامه
شناسایی و بررسی اهمیت عوامل موثر بر کسب مزیت رقابتی موسسات ارائه دهنده خدمات فریحی - ورزشی ( درشمال تهران ) از دیدگاه مشتریان
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1312;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79523;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1312;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79523
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- ملیکا توسل باقری
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- در دنیای ورزشی و پرتنش امروزه، ورزش یکی از بهترین و تاثیرگذارترین راهکارهای بهبود سلامت و تندرستی و همچنین دوری از استرس می باشد. در این میان، باشگاه های ورزشی نقشی انکارناپذیر در بهبود سلامت افراد ایفا می کنند. در تحقیق حاضر به شناسایی و بررسی اهمیت عوامل موثر بر کسب مزیت رقابتی موسسات ارائه دهنده خدمات تفریحی-ورزشی از دیدگاه شهروندان پرداخته شد. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می¬شود. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مشتریان باشگاه های بدنسازی شهر تهران بوده که با بهره گیری از فرمول حجم نمونه کوکران در جوامع نامحدود، به 315 نفر کاهش یافت. پرسشنامه مربوطه دربرگیرنده 62 سؤال با طیف 5تایی لیکرت شامل ابعاد تنوع خدمات، قیمت، محصول، تبلیغات، مکان، کارکنان، امکانات و فرآیند بود. نتایج حاصل از بکارگیری آزمون اسپیرمن تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای تنوع خدمات، قیمت، محصول، تبلیغات، مکان، کارکنان، امکانات و فرآیند بر کسب مزیت رقابتی بود. ضمن اینکه متغیر امکانات به عنوان مهمترین بعد انتخاب شد. همچنین میان ویژگی های جمعیت شناختی افراد با کسب مزیت رقابتی رابطه ای مشاهده نشد.
- Abstract
- In today’s stressful world, one of the best and affective approaches to improve health and avoiding stress is sport. Therefore, sport clubs plays irrefutable role in people health. In the current research, the driving affecting factors on competitive advantage of sport- pleasure services institutions were identified from citizens’ view. The research is applicable from goal view and descriptive from data collection. Data gathering tool is questionnaire which library and fieldwork were utilized for its designation. Statistical society includes all customers of bodybuilding clubs in Tehran which 315 ones were selected applying Cochran sampling formula. The questionnaire includes 62 questions with LiKert 5point scale in services diversity, price, product, advertising, place, employees, facilities and process. The results of applying Spearman test illustrated that services diversity, price, product, advertising, place, employees, facilities and process affect significantly and positively on gaining competitive advantage. Meanwhile facilities was selected as the most important one and no relationship was found between people demographic characteristics with gaining competitive advantage.