عنوان پایان‌نامه

باغ اندیشه



    دانشجو در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "باغ اندیشه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8112;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43875
    تاریخ دفاع
    ۲۱ مهر ۱۳۸۸
    دانشجو
    علی نصیری
    استاد راهنما
    قاسم مطلبی

    جای پرسش است که چرا معنای مرگ با چنان سهمی از تاریخ تفکر اکنون به درستی بر فضای اندیشگانی و کالبد جامعه ما جاری نمی‏شود و نقش درخور اهمیتش را در تفکر جمعی مان نمی‏یابد. به نظر می‏رسد علت چنین وضعیتی عدم وجود شناخت صحیح از ساحت اندیشگانی ای است که مرگ در آن درک می‏شود یعنی ساحت اندیشه اسطوره‏ای. آن چه اندیشه علمی-تجربی در آن نفوذ ندارد به ناچار با اندیشه اسطوره‏ای تبیین می‏شود از سوی دیگر باغ ایرانی واجد خصوصیاتی است که هم پوشانی قابل توجهی با مباحث منظر –ارجاع به آرامستان – و فضای اندیشه اسطوره‏ای دارد. به این ترتیب سه محور مطالعاتی مرگ ، اندیشه اسطوره‏ای و باغ ایرانی حوزه مبانی نظری را به خود اختصاص داده‏اند. در این رساله با کنکاش معانی مرگ در دیدگاه‏های مختلف و مطالعه معماری مرگ در طول تاریخ و در فرهنگ های گوناگون و بررسی ساختاری تفکر اسطوره ای و فضای ناشی از این شکل تفکر با روش مطالعات کتابخانه‏ای و تطبیقی و سپس بررسی تاریخی و ساختاری باغ ایرانی و شناخت نشانه شناسانه مفاهیم سمبولیک موجود در آن، دست مایه ای در مفاهیم نظری حاصل شد که منجر به شکل گیری فضایی در قالب معماری مرگ با مضمون باغ اندیشه اسطوره ای گردید.
    Abstract
    Abstract Regardless of geography and nation, a great part of human’s mind, during the history, has always been engaged with “death” yet, no common definition of death exists. Since neither can it be defined through recognition and neither components separation nor one can infiltrate in it and get to know it this way. Therefore the scientific-experimental thought has nothing to do with it and whatever cannot be described by scientific thought inevitably belongs to the field of mythical thought. From the past Iran’s Cemeteries (architecture of death) have always been such spaces that to a disappointing degree are dismal and lack architectural qualities. On the other hand, Persian Garden is a sort of designed space which, with a symbolic approach illustrates the heaven on the earth. Hence Persian Garden either in terms of symbolic or conceptual approach –providing recognition- can be used in redefinition of cemetery spaces. Thus three axes of “Death “, “mythical thoughts” and “Persian garden” define the conceptual domain. Key words: Mythical thought, Persian Garden, Death architecture, cemetery, Semiology