عنوان پایاننامه
باغ اندیشه
- رشته تحصیلی
- معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8112;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43875
- تاریخ دفاع
- ۲۱ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- علی نصیری
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- جای پرسش است که چرا معنای مرگ با چنان سهمی از تاریخ تفکر اکنون به درستی بر فضای اندیشگانی و کالبد جامعه ما جاری نمیشود و نقش درخور اهمیتش را در تفکر جمعی مان نمییابد. به نظر میرسد علت چنین وضعیتی عدم وجود شناخت صحیح از ساحت اندیشگانی ای است که مرگ در آن درک میشود یعنی ساحت اندیشه اسطورهای. آن چه اندیشه علمی-تجربی در آن نفوذ ندارد به ناچار با اندیشه اسطورهای تبیین میشود از سوی دیگر باغ ایرانی واجد خصوصیاتی است که هم پوشانی قابل توجهی با مباحث منظر –ارجاع به آرامستان – و فضای اندیشه اسطورهای دارد. به این ترتیب سه محور مطالعاتی مرگ ، اندیشه اسطورهای و باغ ایرانی حوزه مبانی نظری را به خود اختصاص دادهاند. در این رساله با کنکاش معانی مرگ در دیدگاههای مختلف و مطالعه معماری مرگ در طول تاریخ و در فرهنگ های گوناگون و بررسی ساختاری تفکر اسطوره ای و فضای ناشی از این شکل تفکر با روش مطالعات کتابخانهای و تطبیقی و سپس بررسی تاریخی و ساختاری باغ ایرانی و شناخت نشانه شناسانه مفاهیم سمبولیک موجود در آن، دست مایه ای در مفاهیم نظری حاصل شد که منجر به شکل گیری فضایی در قالب معماری مرگ با مضمون باغ اندیشه اسطوره ای گردید.
- Abstract
- Abstract Regardless of geography and nation, a great part of human’s mind, during the history, has always been engaged with “death” yet, no common definition of death exists. Since neither can it be defined through recognition and neither components separation nor one can infiltrate in it and get to know it this way. Therefore the scientific-experimental thought has nothing to do with it and whatever cannot be described by scientific thought inevitably belongs to the field of mythical thought. From the past Iran’s Cemeteries (architecture of death) have always been such spaces that to a disappointing degree are dismal and lack architectural qualities. On the other hand, Persian Garden is a sort of designed space which, with a symbolic approach illustrates the heaven on the earth. Hence Persian Garden either in terms of symbolic or conceptual approach –providing recognition- can be used in redefinition of cemetery spaces. Thus three axes of “Death “, “mythical thoughts” and “Persian garden” define the conceptual domain. Key words: Mythical thought, Persian Garden, Death architecture, cemetery, Semiology