عنوان پایان‌نامه

دلایل عدم حمایت مالی ارز ورزش یزد از دیدگاه مدیران شرکت های خصوصی



    دانشجو در تاریخ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دلایل عدم حمایت مالی ارز ورزش یزد از دیدگاه مدیران شرکت های خصوصی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1381;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79409;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1381;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79409
    تاریخ دفاع
    ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

    هدف این تحقیق بررسی دلایل عدم‌ حمایت حامیان مالی از ورزش یزد از دیدگاه مدیران شرکت‌های خصوصی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل 148 نفر از کلیه مدیران ارشد (مدیرعامل مدیرمالی، مدیر بازاریابی یا مدیر فروش) شرکت های خصوصی (بزرگ) تولیدی فعال در استان یزد بود و منظور از شرکت های بزرگ شرکت هایی است که تعداد کارمندان آن از 70 نفر بیشتر و سرمایه ثابت شرکت از 10 میلیارد ریال بیشتر باشد. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل پنج متغیر اصلی (اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مدیریتی و سازمانی، دولتی، رسانه ای و اطلاع رسانی) و 39 گویه بود. 10 تن از استادان مدیریت ورزشی روایی پرسشنامه‌ها را تأیید و پایایی پرسشنامه‌ها در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش های آمار استنباطی کلموگروف ـ اسمیرنف، تحلیل عاملی، تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد تمامی 5 عامل مذکور در عدم‌حمایت حامیان مالی از ورزش یزد نقش دارند، همچنین در عوامل اقتصادی بیشترین و کمترین میانگینِ رتبه مربوط به « سودآور و درآمدزا نبودن حمایت مالی » و « اطمینان نداشتن به حمایت مالی از ورزش به دلیل توسعه نایافتگی آن در استان» (23/3) و «نداشتن بودج? کافی برای حمایت مالی از ورزش» (73/2) بوده است. در عوامل اجتماعی و فرهنگی بیشترین و کمترین میانگینِ رتبه مربوط به «عدم‌تغییر طرز تفکر و برداشت مردم از حامی مالی با حمایت مالی از ورزش (47/4) و «پایین بودن جایگاه اجتماعی ورزش در اجتماع»، «تأثیر نداشتن حمایت مالی از ورزش بر روابط اجتماعی» و «ایجاد نگرش منفی از حامیان مالی در اذهان عمومی، با بروز رفتارهای ضداخلاقی در ورزش» (73/3) بوده است. در عوامل مدیریتی و سازمانی بیشترین و کمترین میانگینِ رتبه مربوط به «‌حمایت نکردن فدراسیون مربوطه یا وزارت ورزش از شرکت» (15/4) و «نبود برنامه‌های بلندمدت درزمینه ی بازاریابی در شرکت» (90/2) بوده است. در عوامل دولتی بیشترین و کمترین میانگینِ رتبه مربوط به «فقدان مزایای اقتصادی توسط دولت برای حامیان» (93/5) و کمترین میانگین رتبه مربوط به «وجود مشکلات عمده در زمینه قانون حقوق مالکیت معنوی و حق مؤلف در کشور» (90/2) بوده است. در عوامل رسانه ای و رسانی بیشترین و کمترین میانگینِ رتبه مربوط به «تعهد نداشتن تماشاگران به مصرف کالا و خدمات حامی مالی ورزشی» (67/2) و کمترین میانگین رتبه مربوط به «تعداد تماشاگران ورزش مورد نظر» (41/2) بوده است.
    Abstract
    The aim of this study was to determine the factors affecting the uptake of sport sponsorship in Yazd province managers of private firms. The study was descriptive-correlation kind and conducted as afield study. The study population consisted of all senior managers (CEO, Sales Manager, Marketting Manager) Private firms' active production in the province of Yazd. According to industry statistics, mining Yazd, The population was estimated 148 people. Research tool was researcher made questionnaire including 39 items and five variables: Economic factors including 8 items, Social and cultural factors including 7 items, Managerial and organizational factors including 9 items, Government actors including 9 items and Press and Information factor including 6. The validity was estimated by experts of sport management and social marketing. For data analysis kolmogrov-smirnov test and spearman correlation were used. The results showed Economic, Social and cultural, Managerial and organizational, Government and Press and Information factors has an impact on the financial support of sports supporters of Yazd. Keywords: Sponsorship, Sponsor, private firm, yazd