عنوان پایان‌نامه

تاثیر انواع کانون توجه ومحیط رقابتی بر خود کار آمدی ویادگیری پرتاپ از بالای شانه با دست غیر برتر دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1438;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81330;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1438;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81330
    تاریخ دفاع
    ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
    دانشجو
    صالح نصیری
    استاد راهنما
    مهدی شهبازی

    یکی از اهداف مهم متخصصان رفتار حرکتی و روان شناسان ورزشی ارائه روش‎های تمرینی است که منجر به بیشترین یادگیری در مرحله آموزش مهارت و همچنین باعث دست‌یابی ورزشکاران به اوج اجرا در هنگام مسابقه شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر انواع کانون توجه و محیط رقابتی بر خودکارآمدی و یادگیری پرتاب از بالای شانه با دست غیر برتر دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و به‌صورت میدانی انجام‌شده است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستانی که راست‌دست، سالم و مبتدی در مهارت پرتاب از بالای شانه که در سال تحصیلی 95-96 مشغول تحصیل بودند. از میان کلیه مدارس پسر دبیرستان چهار مدرسه به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و از میان این چهار مدرسه 90 دانش‌آموز که شرایط پژوهش حاضر را داشتند به‌صورت تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی به شش گروه 15 نفری (گروه توجه بیرونی در محیط غیررقابتی، گروه توجه درونی در محیط غیررقابتی، گروه کنترل، گروه توجه بیرونی در محیط رقابتی، گروه توجه درونی در محیط رقابتی و گروه رقابتی) تقسیم شدند. برنامه تمرین پرتاب توپ تنیس خاکی از بالای سر به تعداد 6 بلوک، هر بلوک 10 پرتاب که در گروه‌های جداگانه انجام شد. امتیازات در پایان هر بلوک ثبت و درنهایت بعد از 24 ساعت آزمون یادداری و انتقال به عمل آمد. برای اندازه‌گیری دقت پرتاب از سیبل نشانه‌گیری و برای تعیین دست برتری از پرسشنامه‌ی دست برتری چاپمن استفاده شد. به‌منظور بررسی طبیعی بودن داده‌ها از آزمون آماری شاپیرو ویلک و برای مقایسه بین گروهی در مراحل پیش‌آزمون، مرحله اکتساب، یادداری و انتقال از آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد. به‌منظور بررسی آثار برنامه تمرینی در گروه‌های تجربی و کنترل در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال از آزمون واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و برای بررسی اختلاف بین گروه‌ها از آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. برای بررسی اثر تعاملی انواع کانون توجه و نوع محیط از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه، نشان داد که در گروه‌ها بین عملکرد پرتاب از بالای شانه و نمرات خودکارآمدی در پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (445/0=P)، اما بعد از اعمال مداخله در مرحله اکتساب (05/0?P)، یادداری (05/0?P) و انتقال (0001/0=P)، تفاوت معنی‌داری بود و نتایج به نفع گروه توجه بیرونی در محیط رقابتی بود. پس از بررسی نتایج از طریق آزمون تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری و آزمون تعقیبی مشخص شد که روند یادگیری و نمرات خودکارآمدی در محیط غیر‌رقابتی و رقابتی، گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی (0001/0=P) و گروه رقابتی و کنترل (05/0?P) معنی‌دار است، همچنین نتایج تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که اثر تعاملی بین انواع کانون توجه و نوع محیط تمرینی معنادار نیست (0001/0=P). با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش حاضر می‌توان بیان داشت که استفاده کردن از دستورالعمل‌های توجه بیرونی در محیط‌های رقابتی باعث بهبود عملکرد، یادگیری و خودکارآمدی در مهارت‌های حرکتی نسبت به دستورالعمل‎های توجه بیرونی در محیط غیررقابتی می‌شود. درواقع ایجاد محیط رقابتی، تأثیر و مزیت مضاعفی بر اثرات دستورالعمل‌های توجهی بر یادگیری حرکتی دارد. مراحل تجزیه‌وتحلیل با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 16 انجام و سطح معناداری برای تمامی آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
    Abstract
    One of the main goals of the Motor behavior experts and Sports psychologist is Presentation techniques of practice. This leads to more learning in stage Skills training and also makes athletes to achieve peak performance during the race. The aim of this study was to examine the effect of type of focus of attention in the competitive and non-competitive environment on self-efficacy and acquisition and learning of throwing tennis balls from the top of the shoulder with the non-dominant hand. The present study was quasi-experimental and is on the field. The study population included all high school students are right-handed, healthy and beginner skills in over arm throw, were studying in the academic year 95-96. Among all male high schools, four schools were selected as available. Of the four schools, the number of 90 students which have conditions of this study, Selected randomly and were divided randomly into six groups of 15 members (External focus group in the competitive environment, internal focus group in the non-competitive environment, External focus group in the non-competitive environment, internal focus group in the competitive environment, competitive group, control group ). The training program tennis ball earthen throwing of over the shoulder which is 6 blocks, each block 10 throwing, which was done in separate groups. Scores were recorded at the end of each block. Finally, retention and transfer tests were taken after 24 hours. To measure accurately throw, was the use of Targets and to determine handedness we use chapman questionnaire. To determine the normality of the data we use Shapiro Wilk test and for comparison among groups in pretest, the acquisition, retention and transfer of one-way analysis of variance was used. To evaluate the effects of exercise in experimental and control groups in the acquisition, retention and transfer, variance with repeated measures was used to test and bonferni post hoc test was used for differences between groups. To measure the interaction effect of the type of focus of attention and the type of environment, two-way ANOVA test was used. ANOVA test results showed that in all groups, in performance over arm throw and self-efficacy scores at pre-test, there was no significant difference (p=0/445), But after interventions in the acquisition(P?0/05), retention(P?0/05) and transfer(P?0/05), the difference was significant and Results were in favor of external group in the competitive environment. After checking the results through repeated measures ANOVA and post hoc tests revealed that the process of learning and self-efficacy scores in competitive and non-competitive environment, external group compared to the internal note (P?0/05) and competitive group and control (P?0/05) is significant. The results of two-way ANOVA showed that the interaction effect between type of focus of attention and type of environment was not significant (p?0/05). According to the results of this study can be stated that, using the external attention instruction in competitive environments, cause improves performance, learning and self-efficacy in motor skills due to external attention instruction in non-competitive environment. In fact create a competitive environment, Cause additional impact effect of attentional instruction on motor learning. For Stages of analysis using SPSS version 16 software and the significance level for all tests was 0/05.