عنوان پایان‌نامه

مطالعه رفتار سکوی شابلونی تحت اثر برخورد کشتی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه رفتار سکوی شابلونی تحت اثر برخورد کشتی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2345;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80692;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2345;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80692
    تاریخ دفاع
    ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محمدرضا بهاری

    آمار برخورد کشتی به سکوهای دریایی، حاکی از بالارفتن انرژی برخورد به دلیل بالارفتن تناژ و سرعت کشتی های خدماتی است؛ همچنین، با افزایش تعداد سکوها و آمد و شدهای دریایی، احتمال برخورد کشتی گذری به سکو نیز بیشتر شده و اگرچه احتمال وقوع تصادم کم است و طراحی در برابر آن صورت نمی گیرد، ولی اثرات برخورد می تواند فاجعه آمیز باشد. بنابراین اطلاع از مکانیسم جذب انرژی و گسیختگی عضو به منظور پیش‌بینی گستره خرابی، اتخاذ روش تعمیراتی مناسب یا برچینی سکو اهمیت دارد. آیین نامه در خصوص انرژی های بالا داده های محدودی دارد بنابراین تحلیل های دقیق تر همراه با جزئیات بیشتر به منظور بررسی رفتار اعضای سکو در جذب انرژی ضرورت می یابد. در این تحقیق با اعمال سرعت ثابت به عضو برخورد کننده، پدیده برخورد به اعضای لوله ای با ابعاد هندسی مختلف، مطابق با سکوی فاز 13 پارس جنوبی، در نرم افزار Abaqus شبیه سازی شده و مطالعه عددی پارامتریک روی تغییرشکل و جذب انرژی اعضا صورت گرفته است. اثر ابعاد لوله، سخت شوندگی کرنشی، پیش بارگذاری، شکل های مختلف عضو برخوردکننده، اندرکنش سازه کشتی و مشارکت اعضای متصل به عضو مورد برخورد، در جذب انرژی بررسی شده است. در نتایج تحلیل ها مشخص می‌شود که روابط آیین نامه های طراحی، می‌تواند در برخی سناریوهای برخورد غیرمحافظه‌کارانه باشد و عضو در واقعیت نسبت به پیش‌بینی آیین‌نامه انرژی کمتری تلف کند و یا قبل از تغییرشکل مورد انتظار دچار گسیختگی شود. در آیین‌نامه API از اثرات قطر عضو چشم‌پوشی می‌شود در حالی‌که علاوه بر کاهش ضخامت، افزایش قطر نیز موجب کاهش ظرفیت جذب انرژی در لوله می‌شود البته کاهش آن هم می تواند مود خرابی را به تکیه‌گاه انتقال دهد و مطلوب نیست. همچنین تحلیل بدون درنظر گرفتن سختی سازه و کشتی در برخورد، می تواند موجب پیش بینی تغییرشکل های کمتر در ناحیه تحت برخورد با قسمت سخت تر شود.
    Abstract
    Ships collision to offshore platform statistics indicate rising of impact energy due to the increasing tonnage and speed of supply vessels, also, by increasing the number of offshore platforms and marine traffics, the possibility of passing ship collision to platforms has been increased. Although, collision occurrence probability is low and is not designed against it, but the effects of collision can be catastrophic. Therefore, knowledge of energy absorption and member failure mechanism is important in terms of extent of damage prediction, choice of repair or platforms removal procedure. Design cods have limited data and guildline for high energy collision. Therefore, it necessitates more accurate analyses with additional details to assess the behavior of the platform members in energy absorption. In this study, collision phenomena with the tubular members with different geometric dimensions, according to the South Pars Phase 13 platform has been simulated by applying a constant velocity to an impactor in Abaqus software, and there has been numerical parametric study of the members deformation and energy absorption. Effect of tube dimensions, strain hardening, Pre-loading, various forms of striking object, interaction of installation-ship and participation of structures attached to the member subjected to collision, have been investigated in energy absorption. In analyses results, it’s found that standard’s formula can be none-conservative in some collision scenarios and member may dissipate less energy in reality than standard prediction or failure before expected deformation Effects of member diameter are ignored in API while in parallel to decreasing thickness, increasing the diameter reduses energy absorption capacity of the tube, of course reduction of tube diameter can transfer failure mode to support, and that is not desirable. Also, analysis regardless of structure and ship stiffness can forecast less deformations in the area of dealing with the stiffer zone.Keywords: Dynamic analysis, offshore platform , Abaqus , Interaction, Ship collision to jacket platform