عنوان پایاننامه
نمایش وکودکی ( بررسی روان شناختی رابطه ای نمایش وکودکی)
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45398;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8310
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- شراره سادات شجاعی
- استاد راهنما
- تاجبخش فنائیان
- چکیده
- تئاتر، اهداف بزرگی را از ابتدای مسیر خود دنبال می¬کرده است که انسان شناسی، جامعه شناسی و شناخت درون برای رسیدن به تکامل و اصلاح معایب و نمود محاسن، از انواع آن¬ها می¬باشد. در این راستا مرز مشترکی که تئاتر با انسان شناسی دارد حائز اهمیت می¬باشد و مگر نه آن¬که هر انسانی روزی کودک بوده و چه کسی می¬تواند ادعا کند در اعماق وجود خویش کودکی را حس نمی¬کند؟ پس برای شناخت انسان باید ابتدا کودکی¬اش را بررسی کرد و به¬عنوان کاتالیزری شگرف می¬توان از تئاتر برای شناخت انسان و کمک به رشد و تعالی او که در فطرت او از کودکی قرار داده شده بهره جست. ارتباط تنگاتنگ و عمیق هنر تئاتر و دنیای کودکی سرزمینی را کشف می¬نماید که بسیار جذاب و آموزنده خواهد بود هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که روزی کودک بوده¬اند و جنس کودکی را می¬شناسند حتی اگر در لایه¬های وجودی شان گم شده باشد. این مطالعات در جهت معرفی تئاتر کودک شکل نگرفته بلکه سعی بر آن بوده که از منظری دیگر به ارتباط میان دوران کودکی و تئاتر و تأثیر و تأثر آن دو بر یکدیگر پرداخته شود. نقش کودکی در شکل¬گیری تئاتر به عنوان یک فرضیه در نظر گرفته شده که الزاماً به دنبال اثبات مطلق آن نبوده¬ایم و هدف بیش¬تر بر بیان این فرضیه استوار گردیده است. نگارنده معتقد است در دوران کودکی کدهای فراوانی در خود دارد که مستقیم و غیرمستقیم با تئاتر در ارتباط است. در این راستا به معرفی اجمالی مطالعات انجام شده می¬پردازیم: در فصل اول برای آشنایی با روند شکل¬گیری و رشد کودک از دیدگاه علم روان¬شناسی بررسی اجمالی صورت گرفته و در آن فارغ از مباحث تخصصی روان¬شناسی به کلیت فرایند رشد کودک و فضای ذهنی او که الفبای اولیه شناخت اوست پرداخته شده است. در فصل دوم کمی جهت¬دارتر گام در مسیری گذاشته می¬شود که ارتباط تنگاتنگی با تئاتر و زندگی کودک دارد و آن تقلید است. فصل سوم مقوله مهم تخیل به عنوان یک ودیعه الهی که در وجود هر کودکی نهاده شده و ارتباط مسلم آن با هر هنری به-خصوص تئاتر بررسی می¬گردد. در فصل چهارم عنصر بسیار مهم خلاقیت مطرح می¬گردد و هم¬چنان به وجود کمی و کیفی آن در کودکان و نقش آن در آفرینش¬های هنری کودک و به¬طور مثال هنر تئاتر می¬پردازیم. فصل پنجم گامی بزرگ¬تر در جهت اهداف این مطالعات برداشته و وارد دنیای بازی می¬شود. در این فصل بازی را به¬طور مف مفصل بررسی کرده و ارتباط ریشه¬دار آن با تئاتر را مورد توجه قرار داده¬ایم. در فصل ششم، وادی هنر رخ می¬نماید و در آن تخصصی¬تر به تعامل کودک و هنر نظر می¬افکنیم. در این فصل ضرورت بازگشت به کودکی مطرح می¬گردد؛ چرا که کودکی و هنر از یکدیگر جدا نیستند و با کشف درست نیازها و استعدادهای نهفته در کودک، بستری آماده¬تر برای هنری ارجمند برنامه¬ریزی می¬گردد و باز گامی نزدیک¬تر در جهت هنر تئاتر برداشته خواهد شد. فصل هفتم که فصل آخر این رساله است به¬طور مشخص به تئاتر کودک و ارتباط کودک و تئاتر پرداخته و به طور کلی به تأثیرات تئاتر بر کودکی اشاره می¬کند.
- Abstract
- Theatre has been following big purposes since the beginning, which Anthropology, Social Science & Psychology has been some sorts of the result. In this way, the common border of Theatre & Anthropology is important. It’s because that one day every man was a child one. So for knowing the human being we should study about his childhood. In this way we can use theatre as a catalysis. The close relation between theatre & childhood discovers a charming & instructive land whether for the children or the adults that have been children once. This observation is not to present children theatre but it’s done to understand the relation & the influence of theatre & childhood on each other. The impress of childhood in formation of theatre was considered as a theory, which the writer does not insist to prove but to expose. The writer believes that there are many codes in childhood, which are connected to the theatre. In this thesis, we introduce briefly the observation we’ve gathered so far. The study of the first chapter of this thesis intends to investigate the process of child’s forming & growing up from a psychological sight. The second capture covers a deeper consideration about the relation between theatre & childhood, which is imitation. The third chapter introduces the definition of imagination as a holy gift for every child & the relation between theatre and the imagination. The forth chapter includes observation about creativity & also the quantity & the quality of creativity in children & then studies the effect of creativity on children’s artistic creations, especially the art of theatre. The fifth chapter covers a deeper consideration in the land of play & studies the effects of playing on theatre. The sixth capture goes professionally through consideration in the land of art & the reactions between art & childhood. In this chapter, the writer considers the necessity of returning into the childhood, because art & childhood are never apart & with exact dis