عنوان پایاننامه
بازتاب و کارکرد اسطوره در دختران آتش و اورلیا ژرار دو نروال از دیدگاه نقد روانکاوانه
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2032;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78294;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2032;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78294
- تاریخ دفاع
- ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمد براتی
- استاد راهنما
- ماندانا صدرزاده اردبیلی
- چکیده
- در میانه ی قرن نوزدهم میلادی، ژرار دو نروال با رجوع به خاطرات خود و تصویر آنها به کمک افسانه ها از طریق رویا و خیالپردازی، در ادبیات فرانسه نوع جدیدی از به کارگیری اسطوره های کهن را ارائه میدهد. در این تحقیق، ابتدا به مطالعه منابع مهمی که بر افکار و نوشته های نروال موثر بودهاند پرداخته شده است. سپس اسطوره های مختلف بکار رفته در آثار مورد بحث این نویسنده شناسایی شده با ارجاع به اصول نقد روانکاوانهی شارل مورون به منظور یافتن استعاره های وسواسگون و سیماهای اسطورهای این آثار، که با زندگی نامه ی نویسنده همخوانی دارند، آثار مورد بحث مورد مقابله قرار گرفتهاند تا در نهایت از پس این عناصر، بتوان به نوعی موقعیت دراماتیک که آن را میتوان افسانهی شخصی نویسنده نام نهاد، رسید.
- Abstract
- Au milieu du XIXème siècle, Gérard de Nerval présente une nouvelle forme d’exploitation des mythes les plus anciens dans la littérature française en se référant à ses souvenirs, et en les décrivant à l’aide des mythes par leur lien avec le rêve et l’imagination. Dans ce mémoire nous étudions d’abord des sources importantes qui ont eu de l’influence sur la pensée et l’ecriture de Nerval. Puis nous tâcherons de retrouver les différents mythes utilisés par l’auteur surtout dans Les Filles du feu (1854) et Aurélia (1855). Ensuite en nous référant aux principes de la méthode psychocritique de Charles Mauron, nous avons établi une comparaison entre les œuvres en question afin de faire jaillir des métaphores obsédantes et des figures mythiques dans celles-ci, qui correspondent bien à la biographie de l’écrivain. Enfin nous nous permettons de tirer de ces éléments une sorte de situation dramatique, ce que nous appelons le mythe personnel de l’écrivain. Mots clés : Nerval, Les Filles du feu, Aurélia, souvenir, rêve, métaphores obsédants, figures mythique, mythe personnel