عنوان پایاننامه
حقوق رقابت در صنعت مخابرات
- رشته تحصیلی
- حقوق تجاری اقتصادی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4090;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74817;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4090;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74817
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- حدیث خرمی
- استاد راهنما
- محمود باقری
- چکیده
- با وجود تمام اهمّیّتی که صنعت مخابرات در ارتقاء سطح زندگی انسان ها و نیز در اقتصاد ملّی هر کشوری دارد، از دیر باز با مالکیّت انحصاری روبرو بوده. این مالکیّت در سراسر جهان به جز آمریکا به دولت تعلّق داشته است. اصلی ترین دلیل برای چنین ساختار مالکیّتی، مواجهه ی این صنعت با انحصار طبیعی بوده است؛ اگرچه دلایلی مانند ملاحظات امنیّتی هم در این روند نقش پر رنگی داشته اند. با گذشت زمان و اثبات عدم قابلیّت بخش دولتی برای اداره ی چنین صنایعی، کشورهای مختلف بر آن شدند تا امکان رقابت در این بخش ها را فراهم آورند. مهم ترین گام در این مسیر، ایجاد بازار آزاد بود. در واقع دولت ها با خصوصی سازی این صنایع، تلاش کردند تا امکان فعّالیّت بخش خصوصی را در بازار آنها فراهم آورند. از آنجا که ایجاد مانع در روند رقابت، از موارد شکست در تمامی بازارها، خصوصاً بازار های نوپای پس از خصوصی سازی می باشد؛ نمی توان رقابت را بدون حامی رها کرد. قدیمی ترین ابزار برای چنین حمایتی حقوق رقابت است. امّا از آنجا که این شاخه از حقوق مانند سایر شاخه های آن دارای قواعد عام و کلّی است، به تنهایی نمی تواند برای بازارهایی مانند مخابرات که به واسطه ی سرعت بالای نوآوری در آن ها خصوصیّتی سیّال دارند، مناسب باشد. در نتیجه باید از ابزار های جدید تری در کنار حقوق رقابت بهره گرفت. مهم ترین این ابزارها، نهاد تنظیم مقرّرات است. اگر چه این نهاد در دوران مالکیّت انحصاری صنعت مخابرات، به عنوان ابزاری در جهت تعیین قیمت مورد استفاده قرار می گرفته است؛ امّا در بازار آزاد این صنعت، داراری کارکردهای فراوانی در جهت حمایت از روند رقابتی است.
- Abstract
- Despite the great influence of telecommunication industry on the improvement in quality of life of people and the national economy of any country, this industry has long been under the exclusive ownership all over the world. This exclusive ownership has belonged to the states except in the USA. The main reason for this ownership structure has been the natural monopoly which the telecommunication industry has faced, although other reasons such as security considerations have also had a prominent role in this process. With the passage of time and finding that the states are incapable for management of such industries, different countries decided to provide the possibility of competition in these sectors. The most important step in this path was establishment of free market. In fact, the governments tried to provide the possibility of the contribution of private sector in their market through the privatization of these industries. Since obstacles to competition are considered as instances of market failure, especially in newborn markets, competition can not be left without protection. The oldest means of such protection is competition law. However, since this branch of law contains general and unspecific rules like other branches, it cannot be the sole proper solution in markets such as telecommunication which have an evolving nature as a result of the great speed of innovation in them. So, we should use some other means accompanying competition law. The most important means is the regulatory organization. Although this organization has been used as a means of pricing during the exclusivity period, it has numerous functions in protection of competition process in free markets of telecommunication.