بررسی تاثیر ارائه خدمات الکترونیکی بر اعتماد عمومی در سازمان های دولتی (مورد مطالعه بانک صنعت و معدن)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 111;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61344
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- فریبا محمد علی پوریزدی
- استاد راهنما
- علی پیران نژاد
- چکیده
- بدون شک می توان ادعا کرد که اعتماد مردم به حکومت، سنگ زیربنای استحکام هر حکومتی در جهان است. دولت الکترونیک ابزاری است که حکومت ها برای بازیابی اعتماد عمومی از دست رفته، مورد استفاده قرار می دهند. این ابزار از طریق فراهم آوردن شفافیت، کارایی و اثربخشی و ارتقاء مشارکت سیاسی موجب افزایش اعتماد عمومی می گردد. تحقیق حاضر در پی آن است که به تبیین تاثیر کیفیت خدمات دولت الکترونیک بر اعتماد عمومی در بانک صنعت و معدن که نهادی دولتی بوده و با هدف ارائه خدمات حمایتی از سرمایه گذاران و تولید کنندگان کشور تاسیس شده است، بپردازد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع همبستگی و از شاخه تحلیل ماتریس کوواریانس می باشد. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه و از بین 300 نفر از مشتریان بانک یاد شده که از خدمات الکترونیکی بانک استفاده می نمایند جمع آوری شد. این افراد به صورت کاملا تصادفی انتخاب گردیده اند. برای آزمون فرضیه های تحقیق ابتدا از ضریب همبستگی پیرسون و درصورت وجود رابطه معنادار، از مدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون رابطه علّی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد کیفیت خدمات دولت الکترونیک و ابعاد چهارگانه آن در سطح اطمینان 99 درصد موجب اعتماد عمومی می گردند. واژه های کلیدی: کیفیت خدمات دولت الکترونیک، اعتماد عمومی، قابلیت اتکاء، کارایی، پشتیبانی از شهروندان، قابلیت اعتماد و اطمینان ، دولت الکترونیک
- Abstract
- No doubt it can be argued that people's trust in government, the strength of the foundation stones of every government in the world. E-government is an instrument for the government to restore public confidence lost, are used. These tools by providing transparency, efficiency and effectiveness and enhance political participation will increase public confidence. This research seeks to interpret the impact that public confidence in the quality of e-government services on the Bank of Industry and Mine The government and with the aim of protecting investors and established manufacturers have to pay. The aim of the present study and application of methods of data collection, correlation and analysis of covariance matrix is shareware. The required data were obtained by the above-mentioned 300 bank customers who use e-banking services were collected. These individuals were selected randomly. To test the research hypotheses, if there is a relation between Pearson's correlation coefficient from structural equation modeling was used to test the causal relationship. The results show that the four dimensions of service quality of e-government and public trust are at the 99 level of confidence causes. Key words: quality of e-government services, public trust, reliability, performance, support of citizens, reliability, e-government